Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Julius Lange. Breve fra hans Ungdom - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Julius Lange
499
- vi har jo nu engang opdaget, at de to Ben og
Bukserne og hvad der ellers hører til et Menneske,
for den Enes Vedkommende maa være Maske, eller i
alt Fald et tilfældigt Arvegods, som egenlig ikke
.tilkommer ham og som han (foreløbig) har tabt Retten
til at bruge.
Jeg vil bare forsvare mig. Finder du det ikke
rimeligt, at for den, som fror (ikke antager eller
formener) at have erfaret Guds Naade i sit Liv, det
maa synes helt besynderligt, at en Anden vil saa
at sige kræve Gud til Regnskab; først vil se til,
hvordan han forvalter Verden, før han kan sætte Lid
til ham og unde ham sin Kredit? At En først vil slaa
op i Guds Hovedbøger og se efter, om Alt efter hans
Begreb er i Rigtighed, før han vil indlade sig paa at
sætte sin Sjæl ind i denne Forretning? At han ikke
tænker paa, at det er ham, som lige fra sin første
Time af er i en evig voksende Gæld til Gud, at han
aldeles er i Guds Magt, at hver eneste Skilling,
han har, er Guds Ejendom, at det egenlig er Gud,
der holder Regnskab med ham, og at hans Regnskab
med Gud er en ren Komedie? At han ikke ser, at den
eneste reale Bestemmelse for Verden (o : den eneste,
som betegner dens Forhold til Gud) er Fallitt
(Uden Dato)
Kære Ven! Det er godt at vi kan bruge saa skarpe Ord,
som det skal være, fordi vi begge to er forstandige
nok til at indse, at vor Ordveksel gælder Mere end
vort personlige Mellemværende. Er vi enige om, at vi
begge er meget smaa i Forhold til Det som vi taler om,
saa kan heller ikke vore «empiriske» Personligheder
føle sig krænkede ved stærke Ord. Det gør mig ondt,
at du har læst mit Ord, at vi «rimeligvis» vil
vedblive at være Venner, med et lidt mistænksomt Øje,
det har aldrig været ment som en Tvivl. Det var blot
kjøbenhavnsk Studentersprog.
«Bedemanden* bliver ikke «Bogholder» som i Komedien;
men mener blot at se en anden være og ikke blive
«Bogholder*. Jeg har alt én Gang sagt dig, at dette
Billede af mig refererer sig til en Samtale, du
meddelte mig, og ikke til din «Kræven andre Mennesker
til Regnskab for deres falske Gudsforestillinger». Det
er her dig, der er ganske ulogisk. Hvis jeg ikke
havde havt den Evne at sætte mig paa dit Synspunkt
(eksperimentalt
32*
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>