Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
84 Paul
Hervieu
Stykker virker som underholdende Læredigte. Han
bryder sig i dem lidet om den ydre Sandsynlighed,
men lægger Handlingens Gang saaledes til Rette,
at en eller anden Sandhed bliver indlysende.
Det ældste af hans Skuespil viste med stærkt Eftertryk
gennem et slaaende Eksempel, hvor stor Skade en ellers
brav og udmærket ung Mand kan komme til at gøre ved
letsindigt at gentage en Bagvaskelse, han har hørt,
eller ved at give en Kendsgerning, han ufuldstændigt
har iagttaget, en nedsættende Fortolkning. Et i et
fortroligt Øjeblik til en Veninde tankeløst udtalt
Ord bliver af denne brugt til Ødelæggelse af en ung,
ædel Piges Rygte og adskiller da den unge Mand for
bestandigt fra den, der er ham dyrebar fremfor nogen
anden. Stykkets Navn er Ordene bliver.
Hervieus Drama Tængerne er anlagt paa at vise
Urimeligheden og Umenneskeligheden af det ved den
ene af Parternes Vægring uopløselige Ægteskab. Hans
ypperste Skuespil Fakkelløbet, et højst værdifuldt
Arbejde, anskueliggør den Sætning, at ethvert Slægtled
ofrer det foregaaende, altsaa behandler Forældrene
hensynsløst, men ofrer sig selv for det efterfølgende
Slægtled, idet Mand og Kvinde giver deres egen Lykke
til Pris for deres Børns. Det svage Skuespil Gaaden,
hvor Personerne næsten er blevne til Marionetter
i Grundtankens Tjeneste, vil slet ikke andet end
indprente Barbariet af den i Frankrig endnu herskende
Forestilling, at den fornærmede Ægtemand har Ret over
sin Hustrus og hendes Elskers Liv.
Saaledes har hidtil Hervieus Dramer alle maattet tjene
til Bevis for en eller anden Iagttagelses eller Læres
Rigtighed.
For første Gang har han med sit Skuespil Théroigne de
Mérfcoart sprængt denne Ramme og bevæget sig frit,
men er derved rigtignok tillige kommen til Grænsen
af Poesien, naar dette Ord tages strengt, idet han
har ladet sig friste af den Opgave at skrive et
stærkt bevæget historisk Drama med en altopslugende
Hovedrolle for Sarah Bernhardt. Saaledes kappes han
da her med hendes sædvanlige behændige Fors}rner
Victorien Sardou.
Hans Skuespil er fornemmere i Holdning og strengere
med Hensyn til Enkelthedernes historiske Sandhed
end noget beslægtet af Sardou; det gør ingenlunde
det brede Publikums melodramatiske Smag egenlige
Indrømmelser og fængsler ikke desmindre
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>