- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sekstende Bind /
91

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Maurice Maeterlinck
91

Køkken- og Blomsterhaven?); han ynder dunkle
Titler. Disse Essays drejer sig tilsyneladende om det
mest forskelligartede: en lille Hund, Spillebanken
i Monaco, Lovtale over Kaarden, Biernes Vrede, den
almindelige Stemmeret osv. De lader sig alligevel
tilbageføre til enkelte store Grundtemaer, og atter
disse lader sig føre tilbage til et Grundmotiv.

*



Stykker som det om Hunden, det om Bierne, det om
For-aarets Kilder, om Markblomster, om Krysantemum,
om de Blomster, der er gaaede af Mode, er alle
Naturstudier, fordyber sig i de ubevidste Væsners
Liv og i deres Forhold til Mennesket, der omgiver
sig med dem. Det, der i alt dette lokker Maeterlinck,
er som i hans Digtervirksomhed det Hemmelighedsfulde.

Det, hans Betragtninger af Krysantemum udmunder i,
det er Menneskets Evne til at omforme en Blomst,
omdanne dens Udseende. Thi hvad er dette andet end at
gøre Indgreb i dybtliggende, maaske væsenlige Love, i
alt Fald Saadanne, der har virket i Aarhundreder! Det
godtgør Muligheden af at en flygtig Viljeshandling fra
menneskelig Side kan smeltes ind i de evige Kræfters
Spil. Og et ganske lignende Sammenspil fremtræder jo i
Hundens Forhold til Mennesket, dens gennem Aartusinder
fortsatte Tillempning efter menneskeligt Behov.

Saare smukt og fint er det Stykke, Maeterlinck har
skrevet i Anledning af hans lille Hunds Død. Med
kærlig Interesse har han sat sig ind i, hvad saadan
en lille ung Hund har at lære angaaende Forholdene i
dens Omgivelser paa Jorden; Himlen interesserer den
jo ikke, da der intet spiseligt er deroppe. .

Dersom man sammenligner Maeterlincks medfølende
Skildring af Hunden Pelléas med Anatole France’s
morsomme Skildring af Hunden Riquet, vil man finde,
at France nøjes med at fremdrage de Træk hos Hunden,
der paa en humoristisk og satirisk Maade svarer til
menneskelige Egenskaber, medens Maeterlinck lader
Hundens samtlige Ejendommeligheder komme til deres
Ret, udfolder dem frit uden Bihensigt. Modsætningen
fremtræder skarpest, hvor de to Forfattere mødes. De
er enige om, at for Hunden er Mennesket en Gud. Men
France afslører Krybenet, Overtroen og den paa
ethvert Punkt til Grund liggende Egennytte i dette
Hundens Gudsforhold. Maeterlinck derimod priser Hunden
lykkelig, ja er ikke langt fra at misunde den som det
eneste levende Væsen, der har fundet en utvivlsom og
haandgribelig Guddom, i hvis Tjeneste den derfor uden
Vaklen helt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:21:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/16/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free