Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mennesker - Frank Wedekind
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Frank Wedekind
207
dog at gaa udenfor Kunstens Skranker. Og et rørende
om end frastødende Element i denne Uhygges-Concert
afgiver den elendige Grevinde Geschwitz, der
er fordømt til at spottes og for-agtes, skønt
hendes perverse Lidenskab gør hende offervillig og
heltemodig.
Atter her ligger den straffende Retfærdighed Wedekind
paa Hjerte. Den raader og raser med anderledes
ubønhørlig Strenghed end i Livet. Men Wedekind er
nu engang bleven næsten Teolog i sin Opfattelse,
og det er intet Under, at han har kaldt sit sidste
Skuespil Theodicee.
Hans Dødningedans, et konstrueret Eksperiment,
forrykt i sit Anlæg og uden overbevisende Kraft, hvor
Pigehandleren fra Pandoras Æske optræder idealiseret,
og hvor Wedekind rider sin vildeste Kæphest,
skildrer Masochisme og forsvarer Prostitution, bør
ikke forringe det stærke Indtryk af Dobbeltdraraet.
XI
Denne Kunst er ingen glædelig eller glædende
Kunst. Deo dvæler - af paastaaet. Kærlighed til
det Skønne - gerne ved det Hæslige, ja Modbydelige,
blot det er karakteristik. Den gaar ikke af Vejen
for det Rædselsfulde, selv om det er lavt eller
naturstridigt. Det er en Kunst, der ikke sjældent
staar i Krafft-Ebings Tegn. Men det er en mandig
Kunst, oprindelig, undertiden sikker og i al sin
Dristighed behersket. Hvor den farer vild, giver
den En noget at tænke over. Flad bliver den næsten
aldrig.
Wedekinds Digterliv, der er blevet rystet og fremmet
eller hæmmet ved to Retssager, har modnet en Satiriker
og vakt en Tragikomiker. Gøgleren udviklede sig til
en Idealist, Galgenhumoristen sig til en Moralist
med den Miskendtes Patos.
Mange Lande har nutildags deres paradoksale
Dramatikere, England Wilde og Shaw, Sverig Strindberg,
Danmark Wied. Tyskland har i Wedekind en Aand,
der hverken i Paradoksi eller i Talent og Vid staar
tilbage for sine Samtidige,
Naar han ophører at føle sig miskendt og
ikke mer har
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>