Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mennesker - Kristoffer Nyrop - II. Fortids Sagn og Sange
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Kristoffer Nyrop
303
den moderne Filosofi, giver I Historien dette
Svar: Har enhver af eder sin Ring fra sin Fader,
saa skal han ogsaa tro, hans Ring er den ægte, og
i Væddestrid med de andre beflitte sig paa at vise
Ringens Underkraft ved høje Dyder. Det vi! sige:
Behold jer Illusion og gør det bedste ud af den! Han
burde imidlertid have sagt: Naar enhver af jer har
et gyldigt Krav paa Fortrinet, saa er det saa godt
som, at ingen af jer har det. Slaa en Streg over
den Historie med Ringen! Opgiv jert Sansebedrag! Der
gives ingen Aabenbaring, ingen privilegeret Religion.
Denne lille Afhandling er et Udslag ad den samme
heftige Trang til at kræve og bekende Sandhed, der -
i Langes sidste Leveaar - ogsaa ytrede sig i hans
haarde Dom over Leonora Kristinas Usandfærdighed
overfor hendes Dommere. Han gik strengt i Rette med
Lessing som med hende.
Og dog var Nathan, som den foreligger, for sin Tid
en saare modig Handling. Havde Lessing draget den af
Lange antydede Følgeslutning, saa havde han ikke faaet
sit Stykke spillet, neppe trykt, og han havde faaet
dei^ tyske Justits at føle. Aaret før det kom ud,
var det jo endog- blevet ham forbudt ham at fortsætte
sine Stridsskrifter smod Rettroenhedens Forkæmper,
Pastor Goetze.
En anden Sag er det, at Parablen giver Anledning til
grundet Kritik. Men den er aandeligt beregnet paa
Børn, og saa længe det uhyre Flertal af Menneskeheden
i Religions-Anliggender er Børn, maa den siges at
have en Mission i Forhold til deres Fatteevne.
Det andet Sagn, som i Bogen behandles, er det om
Engelen og Eremitten^ ogsaa det oprindeligt jødisk,
ogsaa det vandrende fra Folk til Folk, ogsaa det
behandlet af de berømteste Mænd - af Muhamed, af
Luther, af Voltaire. Dets Kærne er den, at en Profet
eller Engel, som slaar Følge med et jordisk Menneske,
undervejs begaar en Række Handlinger, der forekommer
urimelige, utaknemmelige eller oprørende ved deres
Grusomhed, men som dog kun synes uretfærdige for
den, der ikke trænger til Bunds i Bevæggrunden og
ikke fatter Formaalet. Der gives en Forklaring af
Handlingerne, som paaviser deres Berettigelse og
For-maalstjenlighed.
Meningen er at besvare det Spørgsmaal, om Gud er
retfærdig (det, som allerede rejstes i Jobs Bog),
med et Ja, der afskærer enhver Indvending. En Olding
dræbes, fordi han ganske
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>