Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - I. Romantikens Forberedelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
214 Tysklands romantiske
Skole
var de begyndende Romantikeres arge Fjender og
hensynsløse Forfølgere, saa laa den Tanke nær
at udskille Lessings store Navn fra Forbundet med
dem. Det skete i en Afhandling af Friedrich Schlegel,
som fremhæver Lessings store, vide Blik og forøvrigt
lægger hele Vægten paa det Uregelmæssige hos ham,
det dristigt Revolutionære, det Usystematiske, det
Paradokse, betoner hans krigerske Vid og fremsøger
Alt, hvad der hos ham kunde udlægges som Cynisme. Paa
en blot og bar Forstandens Helt kunde Romantikerne jo
ikke beraabe sig som paa en Forgænger; de forsøgte
derfor at betegne Næringsstoffet i hans Værker
som det rene Krydderi, som Saltet, der bevarer mod
Forraadnelse.
Langt mere skyldte Romantikerne Herder. Saavel
ved deres Fortsætten af «den stormende Voldsomheds
Tidehverv> som ved deres Evne til Forstaaelse og
Gengivelse af Verdenspoesien nedstammer de fra
ham. I Herders-Aand spirede jo det nye Aarhundrede,
som Lessings Aand havde afsluttet det gamle. Han
sætter Vorden og Voksen over Tænken og Handlen. For
ham er det sande Menneske ikke blot et tænkende og
sædeligt Væsen, men et Stykke Natur. Han elsker
overalt det Oprindelige og vurderer det højest;
han foretrækker Anskuelsen for Forstanden og vil
overvinde Indskrænketheden ikke ved Forstand men
ved Oprindelighed. Det anskuende Menneske er ham det
menneskeligste. Hans eget Geni var Modtagelighed. Han
udvidede sit Jeg til Forstaaen af alt Oprindeligt,
men begreb i Kraft af Følelse og optog paa denne
Maade en Fylde af Menneskeliv og Folkeliv i sin Sjæl.
Fra ham faar Romantikerne det, det er værdifuldest ved
deres Kritik, den alsidige Modtagelighed, der ytrer
sig som Drift til at oversætte og forklare; fra ham
faar de den første Tilskyndelse til videnskabelig
Udforskning af vesterlandske og østerlandske Sprog,
fra ham udgaar deres Kærlighed til det Folkelige i den
hjemlige som i den fremmede Skriftverden, til spanske
Romancer og til Shakespeareske Dramer. Herder forstod
ud fra Helheden som Goethe efter ham. Hans dybtskuende
Forstaaelse af Folkeslagenes Ejendommelighed bliver
hos Goethe til genialt Snarsyn overfor det Typiske i
Naturen for endelig hos Schelling at forherliges som
intellektuel Anskuelse. Til ham lader Romantikernes
Uvilje mod Formaalsbegrebet sig føre tilbage. Hans
historiske Opfattelse medførte, at Begrebet Formaal
blev udvist
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>