Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - XV. Mystiken i det romantiske Drama
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
436 Tysklands romantiske
Skole
Og derfor tiltaler han da ogsaa Alkmene gentagne
Gange med Ordet: Du Hellige!
Du er, du Hellige, med Demantbælte pansret mod hver
en fræk Tilnærmelse, og selv den Lykkelige, hvem du
favner, forlader dig skyldfri og ren ....
Adam Muller udgav Stykket med en begejstret og mystisk
Fortale. I et af sine Breve til Gentz skriver han:
«Hartmann har malet et stort, herligt Billede, De
tre Maner ved Graven, hvilket tilligemed Amphitryon
forkynder mig en ny Tid for Kunsten. Amphitryon
handler jo lige saa godt om den hellige Jomfrus
ubesmittede Undfangelse som om Kærlighedens
Hemmelighed overhovedets Ja ogsaa Goethe følte det
og sagde: «Stykket indeholder intet Ringere end
en Omtydning af Myten i kristelig Retning, Marias
Overskyggelse af den hellige Aands
Allerede 1806 havde Kleist opgivet sit Embede
og forladt Konigsberg. Han var, da Krigen brød
ud mellem Frankrig og Prøjsen, en Tidlang ved
en Misforstaaelse kommen i fransk Fangenskab
og var saa 1808 flyttet til Dresden, hvor han
kom i Forbindelse med Adam Muller. Som tidligere
Fr. Schlegel, havde Muller nu den Ærgerrighed som
den romantiske Læres Apostel og Profet at styre
Aanderne; han viste Kleist en glødende Beundring,
og opnaaede desværre en ikke ringe Indflydelse paa
ham. Muller var en Talekunstner, der havde skaffet
sig et Indblik i flere Videnskaber og som netop stod
i Begreb med at forkynde en ny Filosofi, der skulde
overvinde alle tidligere Ensidigheder. Hans Lære var
Læren om «Modsætningerne*, om den evigt flydende,
evigt sig fornyende og ophævende «Modsætning*,
Punkt og Antipunkt: det attende Aarhundredes Aand og
Romantikens var kun Forklædninger af den ene og samme
Sandhed, og denne var han i Aaret 1805 formentlig for
bestandig bleven Indehaver af, da han var gaaet over
til den katolske Kirke.
Efterat Adam Muller var bleven Katolik, gik hans
Aandsliv i Begyndelsen ganske op i Mystik. Han
studerede Skyernes «hemmelighedsrige Liv», betragtede
sin sygelige Skræk for Uvejr som en Naadegave fra
Himlen, og indbildte sig, matematisk at kunne udregne
Geniernes aandelige Udvikling. Saa hærmede han sig til
Gentz og slog ind paa en praktisk-politisk Retning,
først
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>