Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - William Shakespeare. Tredje Del - X. Harme over Kvindesvig og Publikumsdumhed
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
William Shakespeare
61
Paafaldende er i denne gammeldags Fortale saavel
Forstaaelsen af Troilus og Cressida’s Værd som
den klarsynede Begejstring for Shakespeare og den
Forvisning om hans Stilling i Eftertiden, som dér
giver sig Luft.
Anden Gang fremkom Stykket i Folioudgaven af 1623,
men under særegne Vilkaar, som røber Udgivernes
Raadvildhed med Hensyn til dets Klassifikation. Det
fattes i Indholdslisten, der indordner Skuespillene i
tre Rubriker: Komedier, Historier og Tragedier, og det
er, upagineret, blevet indskudt i Midten af Bindet
mellem Historierne og Tragedierne, mellem Henrik
VIII og Coriolanus, maaske fordi det har forekommet
Udgiverne at have noget af et historik og noget af
et tragisk Skuespil ved sig; mindst lige saa meget
har det dog af et komisk. Troilus og Cressida er jo
dog den af Shakespeares Frembringelser, der kommer
Cervantes’ Don Quijote nærmest.
Det er et Bevis paa, hvor stærkt den filologiske
Agtpaagivenhed paa visse ydre, især metriske
Ejendommeligheder (som en Digter dog altid af Hensyn
til Stoffet kan anvende eller tillempe efter Skøn)
har sløvet den paa disse Omraader saa uundværlige
psykologiske Finsans, at man har antaget enten hele
Troilus og Cressida eller dog større Partier deraf
for et Shakespearesk Ungdomsarbejde og henlagt det
til Romeo og Julie’s Tid. Saaledes omtaler L. Moland
og C. d’Hericault det i deres ATon-velles frangaises
du ;/4me siede og paa samme Maade er det behandlet af
ikke faa, lidet Skarptskuende, Shakespeare-Biografer.
Til Romeo og Julie staar Dramet endda i et
paafaldende og lærerigt Modsætningsforhold. Romeo
og Julie er det virkelige Ungdomsarbejde, Troens og
Tillidens Foster. Troilus og Cressida er den modne
Manddoms, Mistillidens, Skuffelsens og Bitterhedens
Frembringelse. Man lader sig narre af, at der i
Troilus og Cressida er Partier, som synes overraskende
unge, nogle paa Grund af en vistnok i satirisk Øjemed
anvendt Eufuisme og Svulst, andre, som enkelte af
Troilus’ Repliker, fordi i dem Ynglinge-sværmeriet,
den fuldkomne Opgaaen i Forelskelsen har fundet
Udtryk. Saaledes straks i Begyndelsen disse Ord:
Jeg fortæller dig, at jeg er rasende af Kærlighed til
Cressida; du svarer: «hun er skøn», og i mit Hjertes
aabne Vunde lægger du hendes Øjne, Haar, Kind, Gang
og Røst. osv.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>