- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Niende Bind /
132

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - William Shakespeare. Tredje Del - XV. Perikles. Samarbejden med Wilkins og Rowley. Shakespeare og Corneille

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

132 William
Shakespeare

har vi tilnærmelsesvis Sikkerhed; det er jo dog
ganske urimeligt, at Shakespeares Part af Stykket ikke
skulde have befundet sig deri, da det i 1608 opførtes
paå Globeteatret, især da Titelbladet udtrykkeligt
paastaar dette.

Som Stykket i sin Helhed er kommet til os, er det
intet virkeligt Drama, men et ufuldstændig i Scene
sat episk Digt. Vi møder her den dramatiske Kunst
i dens Barndom. Som Prolog optræder for hver Akt
og ellers rundt omkring den gamle engelske Digter
John Gower, der ved 1390 havde behandlet Stoffet i
en Fortælling paa Vers. Han fremfører Stykket som
en Forklarer (presenter) med sin Pegepind. Hvad der
ikke kan fremstilles, det meddeler han ligefrem eller
foreviser det i pantomimiske Billeder (Tablauer,
Damb-Shows). Han taler i gammeldags firfodede Jamber
med Rim, der tit neppe er Klangligheder, som f. Eks
straks de første:

To sing a song that old was sung, From ashes ancient
Gower is come Assuming man’s infirmities To glad your
ear and please your e*/es,

eller disse, der slutter Prologen til fjerde Akt:

Dionyza does appear With Leonine a murderer.

Han spøger selv med, at Stykket fremstiller Perikles’s
hele Levnedsløb fra hans Ungdom til hans Alderdom. I
tredje Akts Begyndelse fødes Marina, og sidst i femte
Akt er hun paa Nippet til at blive gift.

Ingensteds er man fjernere fra den senere i
Frankrig forsøgte Gennemførelse af Tidens og Stedets
Enhed. Første Akt foregaar i Antiochia, i Tyrus og
Tharsus, anden Akt i Penta-polis, først paa Kysten,
saa i en Korridor i Simonides’ Palads, saa i en
offenlig Hal. Tredje Akt spiller først ombord i
et Skib paa Havet, saa i Efesus i Cerimons Hus;
fjerde i Tharsus paa en aaben Plads nær Kysten,
dernæst i et berygtet Hus i Mity-lene; femte først
ombord paa Perikles’s Skib, der ligger for Anker,
saa i Dianatemplet i Efesus.

Her findes saa lidet en Handlingens Enhed som en
Tidens og Stedets. Kun Hovedpersonens Enhed holder
de fra hinanden faldende Enkeltheder sammen. Der er
ingen indre Nødvendighed

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:16:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/9/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free