Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - St. Hans’ Aften (La Noche de San Juan) - Tredie Akt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
mm ’■#. yiurmlLL^-’ iSM^’sssäM
283
Don Juan. Ak, en menneskelig Lov —
En umenneskelig heller —
Rammer os paa mange Maader,
Naar vi bliver Kvinders Trælle,
Pryde dem med Stads og Smykker
(Det er det som er dem kærest),
Kæmpe for dem, ofre for dem
Blod og Liv, ja stundom Sjælen.
Det er rigtigt; de har fadt os,
Gengæld maa vi dem betale.
Men at éngang Verden lagde
Mandens Ære, Mandens Rygte,
Mandens Ry i deres Hænder!
Bernardo (til Don Luis). Der er mange Folk paa Gaden;
Derfor har I ikke mærket,
At et Par os følger stadig.
Don Luis. Ganske sandt. Hør, Caballeros,
Er der Noget som I vil os?
Don Juan. Ja. Jeg er Don Juan. Bernardo. Og følger
Efter os? Don Juan. Da før Don Luis
Mig besøgte i min Bolig,
Aned jeg, at der var Noget,
Som Jer Ubehag forvoldte.
Men en brav Mands Sværd bør værge
Ej blot Troens Sag og Kongen,
Ogsaa Hjemmet, — ogsaa Vennen.
Hvad det er, vil jeg ej vide;
Men for Jer jeg drager Kaarden,
Thi en ædel Klinge bliver
Aldrig ørkesløs i Skeden.
Bernardo. Ædelbaaren er I selv;
Eders Tilbud jeg paaskønner.
I fortjener fuldt, at Kongen
i!
:
;
i
i
i
;
I
; 1
:
i
i
!
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>