- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtredivte aargang. 1926 /
172

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl Bonnevie: Kirkestriden fra samfundsmæssig og retslig synspunkt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl Bonnevie.
kirkens bekjendelse eller i det hele uenig i kirkens karakter
av en bekjendelseskirke, bør man ikke smyge sig gjennem
ordinationen med tause og indvendige reservationer snart
paa det ene punkt snart paa det andet og saa dukke frem
paa prækestolen som en for antikverte dogmer frigjort libe
ral teolog.
Da vi heldigvis hverken har inkvisition eller kjætter
domstole, heller ikke disciplinære myndigheter i trosspørs
maal om end kanske en adgang for biskopene til at
eksaminere mistænkelige presteemner før ordinationen, er
det selvsagt vanskelig at avgjøre, om de bekjendende ordi
nander og prester virkelig er bekjendelsestro. Endnu van
skeligere er det for lægfolk i tvilstilfælde at avgjøre hvad der
stemmer med kirkens bekjendelse. Dog maa man sikkerlig
gi biskop Heuch ret, nåar han i sit kampskrift «Mot Strøm
men» uttalte: «Hvor meget man nu end vil dreie og strække
uttrykkene i dette edelige løfte (presteeden), er man dog vel
ikke kommet saa langt, at man vil negte, at læren om Kristi
guddom og försoningen findes i de apostoliske skrifter og i
vor kirkes bekjendelse.»
Sikkert maa det vel ogsaa være, at den ordinand eller
prest, som ikke tror paa Jesu undfangelse ved den Hellig
aand eller paa hans opstandelse tredje dag fra de døde, han
bekjender for alteret noget andet end han tror. Enten han
forkynder eller fortier sin tvil eller er vantro i disse punkter
kan det neppe heller sies, at han som ordinationsløftet kræver
«forkynder ordet purt og rent» overensstemmende med kir
kens bekjendelse.
For 14 aar siden skrev jeg i en artikkel «Presterne og
sandheten» («Det tyvende aarhundrede», 1911) om disse spørs
maal: «I vor lutherske statskirke har menigheterne gjennem
menneskealdre samlet sig om trosbekjendelsen, mens presterne
av den yngre retning vil at vi skal samle os umiddelbart
om Jesus. Men denne friere, sandere og mere aandeliggjorte
kristendomsform har i virkeligheten saavidt jeg kan se
sprængt den lutherske bekjendelseskirke.»
Det er væsentlig det samme syn som nu forkyndes av
den bekjendelsestro dr. Hallesby og den like kristendomstro
dr. Kristian Schjelderup, hvis dristige indsats jeg i høi grad
beundrer.
172

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1926/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free