- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 10. Kring sekelskiftet /
298

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det var skilda delar av vårt land, som nu blevo studerade och återgivna
av författarna, såväl poeterna som prosaisterna. Strindberg gick som
vanligt i spetsen. Det hade tidigare funnits bilder från Stockholm i
litteraturen, hos Bellman och hos August Blanche t. ex., men Strindberg gav
nu huvudstaden dess dominerande plats i den svenska prosaberättelsen.
Han bestämde också synen på staden. Själv Stockholmspojke, har han
med skarpa sinnen uppfångat en rad betecknande drag hos sin födelsestad,
dess topografi, arkitektur och natur, livet på gator och torg, på alla
vattendrag och i omgivningarna, färger, ljus, ljud och lukter. Det är betecknande,
att hans första roman börjar med en revy över denna huvudmiljö i hans
diktning, kapitlet »Stockholm i fågelperspektiv». Hos Strindberg ha senare
Stockholmsskildrare gått i skola, Oscar Levertin, Hjalmar Söderberg,
Henning Berger och Sigfrid Siwertz.

Vid sidan av huvudstaden uppmärksammade man också de båda
universitetsstäderna, särskilt Uppsala. Det hade förut funnits skildringar även
från denna stad det berömda exemplet är Gunnar Wennerbergs
»Glun-tarne», där emellertid ansatserna till realism i uppfattning helt drunkna
i den sentimentala beundran för Uppsala, odlingens och ungdomsglädjens
stad, som koncentreras i Gluntens till slagord vordna självtillräckliga sats:
»Uppsala är bäst!» Universitetsstadsskildringen blev nu i grund förändrad.
De flesta av tidens författare hade själva bedrivit akademiska studier, men
deras högskolevistelse hade oftast lett till besvikelse, framkallad inte minst
av den kompakta reaktion, som härskade i de lärdas värld, där tidens
nya åsikter om litteratur, vetenskap och politik möttes av en
misstänksamhet, som ibland övergick i öppet motstånd, en inställning, som övertogs av
det stora flertalet av de studerande, de blivande ämbetsmännen och
företrädarna för de fria yrkena. De unga opponenterna reagerade mot detta
med frän kritik. De utdömde hela systemet med småstadsuniversitet, gent-

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Ellen Key utövade omkring sekelskiftet ett vidsträckt
inflytande och samlade omkring sig mänga vänner. Här ses hon i centrum av kretsen
»Juntan», samlad i Paulis salong, läsa högt ur ett manuskript för en grupp gåster omkring
henne. Frän vänster ses bland dessa: fru Olga Fdhræus, f. Björkegren (sittande), bakom
fröken Hirsch (med en skäl apelsiner), vid bordet fru Bonnier; till höger stående framför
fönstret, genom vilket Biddarholmsffärdens vatten och stadens tända lyktor skymta, i
fonden konstnären Georg Pauli, sittande bokförläggare K. O. Bonnier, konstnären Richard
Bergh samt dennes hustru och bakom professor Arthur Bendixson och skriftställaren Klas
Fdhræus; i förgrunden pä golvet konstnärinnan själv. — Oljemålning (1900—07) av Hanna
Pauli. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/10/0354.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free