- Project Runeberg -  Om romerska bad och finska badstugor /
61

(1871) [MARC] Author: Carl Curman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om Romerska bad och Finska badstugor - III. Badstugubadets betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sade dagakarlen, som åt den veklige rike dagdrifvaren O. I årtu-
senden har badstugubadet utgjort ett af folkmedicinens kraftigaste
medel, visserligen oftast förstärkt med signerier och trollformler.
Jem te kroppsöfningar och m åttlighet, bildade badet grundstom -
men i den antika dietetiken och var ett vigtigt direkt läke-
medel i den erfarne methodikerns hand. I den romerska mi-
litärhygienen utgjorde det en väsentlig del. Araberna mottogo
och vårdade det som en helig gåfva af Allah, och våra egna för-
fäder hemförde dess bruk, som ett af de varaktigaste minnena från
deras österviking och jorsalafärder. I sin anspråkslösa enkelhet
tjenade det i fordna tider den nordiska bonden att på lögerdagen,
efter veckans strid och släp förjaga känslan af oket, rentvå och
pånyttföda honom till en renare njutning af hvilodagen; och hem-
kom han ibland stelfrusen och rådbråkad, med döden i faggorna,
så eldade han sin badstu’ och tog sig ett »härligt» svettbad och
en grundlig kringpiskning, som snabbare än någon doktor jagade den
hotande sjukdomen på flykten. Qvinnor och barn tålte då vid både
väta, köld och storm och fingo icke snufva och bröstvärk så fort
de stucko näsan ut ur stuguvärmen. De fina stadsdamerna satte
då mera ära i lyxen af en ren och sund hud än i hvita krås
och stärkta manchetter och man behöfde icke då med igenklistrade
rum och eldade förstugor skydda sig för den »förskräckliga» tem-
peraturvexlingen, utan den hederlige borgaren med hustru och barn
vandrade barbenta och i blotta linnet till och ifrån »stadsens
badhstuga». A tt man äfven häruti kunde gå för långt är klart, ^
men det är också lika tydligt och visst att vår tid gått ännu
längre i m otsatt riktning, genom att alltjemt retirera bakom konst-
lade, illa valda skyddsmedel, glömmande och föraktande naturens
egna, och till dem hör i främsta rum met kroppens förståndiga
härdande genom vexlande värme och köld.
Så långt tillbaka vi gå, finna vi att principen och metoden
för detta bad varit densamma, om än tidtals glömd och missför-
stådd, — varm luft och kallt vatten! Det finska badstugubadet
skiljer sig ej från det lakonska genom annat än — björkriset!
l) Augustinus, kyrkofadren, ville öfversätta ordet baianeion med »ett medel
som förjagar vederm ödor» (af ,d«D.(o jag bortskickar x<xq avicis bekym ren)
och har härm ed rik tig t augifvet väsendet hos detta m edel, så värderadt
och så — m issförstådt, så helsosam t och så — m issbrukadt!
Balnea, Vina, Venus corrum punt corpora sana,
Corpora sana dabunt Balnea, Vina, Venus
är ett tänkvärdt epigram , som säges vara funnet inristadt på en sten i
någon badhusruin. A n d e . B a c c iu s , De T herm is. Ven. 1571.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:18:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/badstugor/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free