- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
273

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Elfte artikeln. Om prästernas äktenskap

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM PRÄSTERNAS ÄKTENSKAP.

273

att den skall vara okränkbar för andra. Sålunda hör denna
lag om det beständiga celibatet till det påfliga herraväldets
lagar. Och detta är betecknande, ty såsom ett kännetecken på
antikrists rike angifver Daniel kvinnoförakt (Dan. 11: 37).

För det femte. Om det också icke är på grund af
vidskepelse våra motståndare försvara denna lag, emedan de ju se, att
den icke plägar iakttagas, så förbinda de dock därmed
vidskepliga meningar, då de taga religionen såsom förevändning. De
påstå sig behöfva celibatet för dess renhets skull, liksom om
äktenskapet skulle vara orenhet och synd, eller som om
celibatet mer än det äktenskapliga lifvet skulle förtjäna
rättfärdiggörelsen. Och här åberopa de sig på den mosaiska
ceremo-niallagen, nämligen att i gamla testamentet prästerna under
tiden för sin tjänsteförrättning voro skilda från sina hustrur,
och därför bör i nya testamentet en präst ständigt vara
återhållsam, emedan han ständigt bör bedja. Denna dåraktiga
jämförelse anföres såsom ett bevis, som skall tvinga prästerna till
ett beständigt celibat, ehuru dock i det jämförda fallet
äktenskapet är tillåtet och samlifvet förbjudet endast under tiden tör
deras tjänsteförrättning. Att bedja är ju också en annan sak
än att förrätta sin tjänst. De heliga bådo äfven då, när de
icke förrättade sin offentliga tjänst, och icke heller hindrade
det äktenskapliga samlifvet dem att bedja.

Men vi vilja punkt för punkt svara på dessa påfund. För
clet första måste våra motståndare erkänna, att de troendes
äktenskap är rent, ty det är helgadt genom Guds ord, d. v. s.
det är tillåtet och gilladt af Guds ord, såsom den heliga Skrift
rikligen betygar. Kristus kallar nämligen äktenskapet en af
Gud anordnad förening, clå han i Matt. 19: 6 säger: Hvad Gud
har sammanfogat. Och Paulus säger om äktenskapet, om mat
och1 dylika ling, i 1 Tim. 4: 5: Det helgas genom Guds ord, och
bön, d. v. s. genom ordet, hvarigenom samvetet har visshet om,
att Gud gillar det, och genom bönen, d. v. s. genom tron,
hvilken med tacksägelse brukar detta såsom en Guds gåfva.
Därjämte heter det i 1 Kor. 7: 14: Den icke troende mannen är
helgad genom den troende hustrun o. s. v., d. v. s. det akten-

18—110630. Bensoto, Sv. kyrkans bekännelseskrifter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free