- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
274

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Elfte artikeln. Om prästernas äktenskap

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

274

AUGSBURGSKA - BEKÄNNELSENS APOLOGI.

skapliga samlifvet är tillåtet och heligt i följd af troil på
Kristus, liksom det är tillåtet att bruka mat o. s. v. Därjämte i
1 Tim. 2: 15: Kvinnan varder frälst genom barnsbörden o. s. v.
Om våra motståndare kunde framdraga ett sådant bibelord om
celibatet, då skulle de förvisso sjunga segersånger. Paulus
säger, att kvinnan frälses genom barnsbörden. Hvad ärofullare
kunde han säga gentemot celibatets hyckleri än att kvinnan
frälses genom just det, som hör äktenskapet till, genom det
äktenskapliga samlifvet, genom att föda barn och fyllandet
af andra hemlifvets plikter? Men hvad menar Paulus här?
Läsaren må lägga märke till, att tron här tillägges, och att
icke uppfyllandet af hemmets plikter utan tro prisas: om
de förblifva i tro, säger han. Han talar nämligen om mödrar
i allmänhet, och han fordrar därför först och främst tron, genom
hvilken kvinnan får syndaförlåtelse och rättfärdiggörelse.
Sedan tillägges en viss kallelsegärning, liksom ju hos hvarje
enskild människa alltefter hennes kallelse goda gärningar böra
följa på tron. Och den goda gärningen behagar Gud för trons
skull. På samma søtt behaga äfven kvinnans pliktuppfyllelser
Gud för trons skull, och den troende kvinnan frälses, hvilken
gudfruktigt tjänar Herren i uppfyllandet af sin kallelses
plikter.

Dessa vittnesbörd lära oss, att äktenskapet är tillåtet. Men
om nu renhet betyder det, som inför Gud är tillåtet och af
honom gilladt, så äro äktenskapen rena, emedan de äro gillade af
Guds ord. Och om allt, som är tillåtet, säger Paulus i Tit.
1: 15: Allt är rent för de rena, d. v. s. för dem, som tro på
Kristus och genom tron äro rättfärdiga. Liksom därför
jungfruligheten är oren hos de ogudaktiga, så är hos de gudfruktiga
äktenskapet rent för Guds ords och för trons skull.

Om vidare renheten egentligen sättes såsom motsats till
den onda begärelsen, så betyder den en hjärtats renhet, d. v. s.
att den onda begärelsen är dödad, ty lagen förbjuder icke
äktenskapet, utan den onda begärelsen, äktenskapsbrott och otukt.
Därför är celibatet icke detsamma som renhet, ty det kan finnas
en större hjärtats renhet hos en äkta man, såsom t. ex. Abraham

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0288.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free