- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
538

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VI. D:r Martin Luthers Stora Katekes - Fjärde delen. Om dopet - Om barndopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

538

I):R MARTIN LUTHERS STORA KATEKES.

inlet.» Är det väl en riktig* slutsats, att om någon icke gör
livad lian Lör göra, så är därför budet i och för sig intet eller
11 tan betydelse? Min vän, vänd hellre om det och drag denna
slutsats: »Just därför är dopet något och ett rätt dop, emedan
man har mottagit det orätt.» Ty om det icke i och för sig vore
rätt, så kunde man icke missbruka det eller försynda sig
däremot. Det heter sålunda: Abusus lion tollit, sed confirinat
substaiitiam, d. v. s. missbruket upphäfver icke väsendet, utan
bekräftar detsamma. Ty guld förblifver icke desto mindre
guld, äfven om en sköka bär det med synd och skam.

Häraf följer, att dopet städse är ett rätt dop och
bibehåller hela sitt väsen, om ock blott en enda människa blefve döpt,
och denna dessutom icke hade en rätt tro. Guds ord och
instiftelser låta icke förvandla eller förändra sig af människor.
Men svärmarna äro så förbländade, att de icke se Guds ord och
bud, utan i dopet och öfverheten icke se något annat än vatten
i en bäck eller kruka, eller en annan människa, och emedan de
icke se någon tro eller lydnad, så skall dopet och öfverheten
heller ingenting betyda. Här gömmer sig en hemlig, upprorisk
djäfvul, som gärna ville rycka kronan af öfverheten, så att man
kunde trampa den under fötterna, samt förvända och
tillintetgöra för oss alla Guds verk och instiftelser. Häremot måste
vi vara vaksamma och rustade och icke låta oss dragas eller
vändas bort från ordet, så att vi icke låta dopet vara ett blott
och bart tecken, såsom svärmarna drömma om.

Slutligen bör man ock veta, livad dopet betyder och
hvarför Gud förordnat just ett dylikt yttre tecken och verk till
det sakrament, hvarigenom vi först upptagas i kristenheten.
Verket eller handlingen består ju däri, att man nedsänker oss
i vattnet, hvilket sköljer öfver oss, och därefter åter drager oss
upp därutur. Detta dubbla, att nedsänkas under vattnet och
åter komma upp därutur, häntyder på dopets kraft och verkan,
som består i den gamle Adams dödande och därefter den nya
människans uppståndelse, hvilket bådadera under hela vårt
lif bör fortgå inom oss, så att en kristens lefnad icke är något
anna t än ett dagligt dop, en gång börja dt och sedan ständigt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0552.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free