- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
2

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

2 Indledning,
haus Navn" (Hebr. 13, 15), om det Vidnesbyrd, som han med sin Mnnd
eller i Ord aflcegger om, hvad han i Troen har erkjendt og i sit Hjerte mod
taget af Guds i Christus aabenbarede Naade og Sandhed. Tet er den
christelige Bekjendelse i denne Betydning af Ordet, Bekendelsen, forsaavidt den
sremtrceder i Skikkelse aset Bekjendelses-Ord, som vi her nærmest have
for Aje.
Et Ords Vcerd beror vcesentlig paa dets Sandhed, og hertil hsrer da
ikke blot, at det udsiger, hvad den Talende virkelig mener, men ligesaavcl
ogsaa, at det, han saaledes i sit Hjerte mener og med sin Mund udtaler,
stemmer overens med den omtalte Sags virkelige Sammenhang, Tette
gjcelder nu ogsaa om den christelige Bekjendelse og dens Sandhed og Vcerd
som saadan. Det er ikke nok, at den Troende i den ikke udtaler Andet, end
hvad han i sit Hjerte virkelig tror og mener om Gud. Hvad han saaledes
tror og bekjender, det maa ogsaa i sig selv være Sandhed, og dette er det
kun da, nåar det stemmer overens med, hvad Gud selv i sit Ord derom har
aabenbaret om sig selv. Den christelige Bekjendelse staar saaledes ien
vcesentlig, inderlig og uoploselig Sammenhceng med Guds Ord. Tet
christelige Bekjendelses-Ord er efter sit Vcesen eu Gjenlyd eller Gjenklang af
det guddommelige Aabenbarings-Ord, det troende Hjertes Svar paa den
Guds Tiltale, som har lydt til det gjennem hans Ord. Hvad der er
Sandhed til Salighed, har Gud kundgjort os i sit Ord, forat vi til vore
Sjæles Frelse stulle modtage og bevare det i troende Hjerter, og hvad
den Christne saaledes i Hjertets Tro har tilegnet sig af den i Guds Ord
aabenbarede Sandhed, det kundgjsr og aabenbarer han saa igjen til Gnds
LEres Pris i Mundens Bekjendelse. Er Guds Ord Verdeus Lys, saa er
Hjertets Tro Spejlet, hvori dette Lys kaster sine Straaler, og Mundens
Bekjendelse det Gjenskin, Spejlet giver af det saaledes modtagne Lys. En
Bekjendelse, som ikke er fremgaaen af den christelige Tro og i og med denne
grundet paa Guds Ord, en Bekjendelse, som ikke er en tro Gjengivelfe af den
i dette Ord aabenbarede Sandhed til Salighed, er ingen christelig Bekjendelse.
En saadan Gjenlyd af Guds Ord er den christelige Bekjendelse, fordi den
ligesaavel som den Tro, som i den kundgjsr sig, er en Frugt af det samme
Ords Virkning paa Hjertet. Det er Ordet selv, som gjennem Hjertets Tro
fremkalder og frembringer Mundens Bekjendelse. Uden Guds Ord altscm
ingen christelig Bekjendelse. Men paa den anden Side kan heller ikke
Gnds Ord være ganske uden christelig Bekjendelse. Vel er det saa, at det
staar i Menneskets Magt at lukke sit Hjerte for Ordet, saa det hverken kom
mer til nogen Tro eller nogen Troesbekjendelse. Men hvor mange end de
kunne være, hos hvem Ordet saaledes ikke faar udrette sin Gjerning, ganske
uden Frugt kan det dog ikke blive. Herren har lovet sEs. 55, 11), at hans
Ord, som udgaar af hans Mund, stal ikke vende tomt tilbage til ham, men
udrette sin Gjerning og bcere sin Frugt, og iblandt de Frugter, hvormed det
saaledes „vender tilbage" til ham, af hvis Mnnd det udgik, er da forst og
fremst dets Gjenlyd i Troens Bekjendelse som „en Frugt af Lceber, der
bekjende hans Navn". Derfor har ogsaa virkelig Guds Ord i Verden aldrig
været uden en tilsvarende Troesbekjendelse, Saalcengc det Gudsord har
lydt i Verden: „I Begyndelsen stable Gud Himmelen og Jorden", saa lcenge
har der ogsaa altid været En og Anden, som af Hjertet svarede: „Jeg tror
paa Gud Fader, Almcegtige, Himmelens og Jordens Skaber", om denne
Troesbekjcmelse end ikke altid var formuleret netop i disfe Ord.
Den christelige Bekjendelse er imidlertid ikke blot Frugten af og Udtrykket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free