- Project Runeberg -  Dop och barndop /
176

(1923) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

176

SEXTONDE - SAMTALET.

dopet. Vet du, jag är på det högsta förundrad att
se, huru de allra eländigaste saker tillfredsställa dig,
bara de äro riktade mot barndopet.

Timoteus: Men Origines’ förklaring av dopets
betydelse kan jag icke gilla.

Natanael: Hans förklaring av dopets betydelse
må vara riktig eller oriktig, så står det alltid fast:
l:o) att Origines med små barn verkligen menat
dibarn, ja, till och med barn av endast en dags
livslängd, 2:o) att han omtalar små barns dop såsom
apostolisk tradition, 3:o) att hans närhet till den
apostoliska tiden, hans djupa lärdom och hans
sanningskärlek giva hans vittnesbörd en trovärdighet,
till vars underkännande intet giltigt skäl kan
anföras, 4:o) att denna trovärdighet bekräftas därav,
att ingen vågade motsäga hans uppgift. Och ser du:
i jämförelse med allt detta betyda våra baptisters
påståenden oerhört litet, mindre än intet, även om
de kunna åberopa sig på Hagenbach, Neander och
andra teologer, som fått i sitt huvud, att barndopet
icke var apostoliskt, och som därför, när de hos
kyrkofäderna påträffa tydliga vittnesbörd därom, på
alla sätt söka att göra dessa vittnesbörd misstänkta.
Mellan Origines’ tid och den apostoliska ligga vid
pass ett hundra år; mellan Neanders tid och den
apostoliska ligga sjutton hundra år och litet till.
Men likväl skola Neanders lösa antaganden om
kyrkans sed betyda mer än de rakt motsatta, historiska
upplysningar, som Origines lämnar?

Timoteus: Men Origines talar på flera ställen
alldeles otvetydigt om troendes dop, såsom t. ex. då
han säger i ett av sina tal över 4 Mos. sålunda:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:14:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dopoba/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free