- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
143

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - XI. Poes diktvärld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

143
ningar. Tack vare detta sitt tillvägagående lyckades han
slutligen i de allra flesta fall att kläda varje tanke, varje
känsla, varje viljeimpuls i en fullt adekvat språklig dräkt,
och så växte han till en stilkonstnär av utomordentlig
styrka och originalitet, förfogande över en framställnings-
konst, som i sin självbehärskning, koncishet och klarhet
med rätta kan kallas klassisk, även när ämnet är som mest
romantiskt. Det är i detta avseende intressant att se, huru-
som hans prosa redan från början präglas av en självstän-
dighet och mogenhet, som saknas i hans ungdomslyrik,
vilken visserligen publicerades avsevärt tidigare. Medan
det är lätt att finna stilistiska förebilder till den sistnämnda,
torde det vara ogörligt att uppvisa ett motsvarande form-
beroende ens i de tidigaste novellerna ^ *
Också ha förfat-
tare, som ägnat denna fråga en undersökning, såsom sär-
skilt Ransome, stannat i ett förnekande av varje egentlig
utveckling inom Poes tidigt färdiga prosa, och i avseende
på den rent formella sidan av densamma är jag benägen
att ge dem rätt. Eljest är det lätt att fastslå den utveck-
ling, som ligger däri, att Poes prosakonst i avseende på
ämnesvalet undan för undan gör nya landvinningar: hur
den — för att överblicka den i fågelperspektiv — börjar
med psykologiska noveller, hur så de naturvetenskapliga
tillkomma och slutligen detektivhistorierna se dagen . Inom
lyriken däremot gör sig i formellt avseende med tiden en
stark stegring av Poes tekniska förmåga och konstnärliga
pondus gällande, men samtidigt undergår subtiliteten i syn
och känsla en viss avmattning.
För att återkomma till Poes stil har Lauvriére, som
underkastat den en ingående undersökning 2, påvisat dess
^ Woodberry har, dock utan motivering, gjort gällande, att
några av dessa (Tales of the Folio Club) stilistiskt påverkats av Bul-
wer och Disraeli.
2 Lauvriére, s. 616 o. f. Lauvriére påvisar bl. a. (s. 629) den
ofta återkommande parallellismen i Poes prosa. Denna stilistiska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free