- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
43

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

43

oändliga, men Gud sjelf deremot (såsom ens realissimum)
absolut oäudlig»1).

Deraf, att Gud endast förutsätter sig sjelf och således
inga högre väsenden (ideer), i hvilka ban sjelf iugår
såsom positiv bestämning, följer, att ban har den högsta
materiela fullkomligheten, när ban jemföres med andra
väsenden. Och deraf, att dessa förutsätta högre väsenden,
i hvilka de ingå såsom positiva bestämningar, följer, att
de ha mindre materiel fullkomlighet (innehållsrikedom) än
dessa och än Gud. Säger man vidare att, under det att
Gud endast behöfver tänka sig sjelf för att tänka alla
väsenden, hvarje annat väsen deremot, för att tänka eller
förnimma sig sjelf, äfven måste tänka eller förnimma högre
väsenden och Gud såsom sina bestämningar, så är
synpunkten en annan än i det föregående, Ty ett väsen, som
förnimmer sig i förhållande till högre väsenden och dessa
såsom sina bestämningar, är tillvarande, ändligt och
relativt subjekt och icke idé eller bestämning hos Gud. Och
den relativitet eller ändlighet, som detta subjekt har för
sig sjelf såsom tillvarande, får icke öfverflyttas på den
eviga idé, som det har hos Gud. Prof. N. kommer till
den slutföljd, att Guds ideer äro »alla, hvar för sig, blott
relativt oändliga». Man måste här fråga sig: hvad förstås
med uttrycket »hvar för sig»? Betecknas icke med detta
uttryck, att de betraktas inom sig sjelfva, formaliter? Och
nu har Boström visat, att, när väsendena i Gud betraktas
formaliter eller hvar för sig, de ha samma
oändlighets-attributer, som Gud sjelf och således äfven det attributet
att vara, hvart och ett, det högsta väsendet eller att ha
den högsta materiela fullkomligheten, emedan de nu icke
jemföras med Gud utan endast betraktas »hvar för sig».
Emellertid säger prof. N. att de »hvar för sig» äro »blott
relativt oändliga». Men hvad hör till begreppet af det
relativt oändliga? Relativ eller empirisk oändlighet i
motsats mot absolut eller rationel oändlighet är den
oändlighet, som endast tillkommer det sinliga eller rum och tid

1) Sid. 23. 2) Sid. 34 3) Sid. 35. 4) Sid. 22.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free