- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
202

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det abstraktas värld, logiken. Nu säger Hegel, att idén “entlässt
sich” = affaller från sig själf, slår öfver i sin egen motsats,
framträder i former, motsatta den själf, nämligen rum och tid. — Idén
blir natur. Då är man inne på

III. Naturfilosofien,

som handlar om naturen. Ofvannämnda tillvaro i rum och tid är
för idén ett inadekvat tillvarelsesätt; idén söker därför att arbeta
sig upp ur naturens djup. Hela naturen företer ett arbete att
föda idén ur sig.

Naturen genomgår denna riktning i olika stadier:

a) Den första delen af naturfilosofien är mekanik, som
betraktar naturen i dess abstrakta tillvaro, såsom materialitet i rum.

b) Den andra delen af naturfilosofi är fysik, om den
kvalificerade materien.

c) Den tredje delen af naturfilosofien är organik, om det
organiska.

Men det finns tre slags organismer:

a) Den geologiska (äfven en himlakropp är ett slags organism);

/?) Den vegetabiliska och slutligen

y) Den animaliska organismen. Denna sista når sin höjdpunkt
i människan; hos henne återkommer den i naturens djup dolda
idén till sig själf, blir medveten, och så är idén ande. Så kommer

IV. Andens flos of,

som handlar om anden. Anden är = idén, som passerat genom
naturen och tagit till sig allt konkret, som den kunde få att fylla
sig med i sin innehållsfattigdom. Då idén gått en sådan väg, är
den ej längre ren idé, utan ande.

Af andens filosofi äro tre stadier: a) den subjektiva, b) den
objektiva och c) den absoluta anden.

a) Den subjektiva anden; den delen af Hegels filosofi skildrar
andens teoretiska lif: huru den börjar med att vara försänkt i
naturen, sedan märker sin motsats mot naturen och slutligen söker
på förnimmelsens väg tillägna sig naturen och upphäfva
motsatsen mellan sig och denna.

b) Den objektiva anden; den delen af Hegels filosofi skildrar
andens praktiska lif. Den objektiva anden är objektiv = viljande,
ty den vill alltid förverkliga något.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free