Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
HAWTHORNES DIGTNING.
ud over Afgrunden. Et Blik veksles mellem Donatello
og Miriam. Hans spørger — hendes svarer: ,,Dræb!s«
I det Øjeblik Brøden er begaaet, føler de to med-
skyldige sig skilte fra den øvrige Menneskehed og uop-
løseligt forenede i en Verden for sig selv. Hos Donatello
følger imidlertid en voldsom Reaktion. Han føler sig
slagen med Skræk af det Morderinstinkt, der et WØje-
blik dukkede frem i hans Bevidsthed. Hans Sympati
med Naturlivets Glæder synes dræbt; og fra sin med-
skyldige flygter han ud i Ensomheden. Her udfolder
sig hans hele menneskelige Natur. Med sine onde og
gode Kræfter bliver han en bevidst Deltager i Menne-
skehedens store Kamp, i ondt og i godt.
For at tilfredsstille Publikum, der forlangte en
Løsning paa Handlingens mange Gaader, skrev Haw-
thorne paa sin Forlæggers indstændige Opfordring et
Slutningskapitel til Bogens andet Oplag. Med Rette
opfordrer han til ikke at læse dette. Thi denne Bogs
Gaader skal ikke løses. Antonios Magt over Miriam
maa ikke opklares. Den maa forblive dunkel som den
Magt, der hjemsøger Fædrenes Misgerninger paa Bør-
nene. Om Donatello og Miriam ender skikkeligt som
Ægtefolk maa helst være uafgjort.
Den pludselige Opdukken af hidtil uanede Instink-
ter hos et uskyldigt og uvidende Naturbarn og den der-
ved foranledigede Opvaagnen af hans Naturs højeste
Muligheder, hvorved Donatello naar til fuld Menneske-
lighed, er Bogens Konflikt. De uløste Gaader binder
Fantasien i netop den drømmeagtige Tilstand mellem
bevidst og ubevidst Sjæleliv, hvor den egentlige Hand-
ling foregaar.
170
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>