- Project Runeberg -  Grekisk och romersk mytologi : ordbok /
167

(1918) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - M

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

167

att renas genom prövningar. Dessa symboliseras
genom en tjur, som den unge i österländsk dräkt
klädde M. genomborrar med sin dolk (tavrobolium).
Om dem, som vid dessa tavrobolier, med vilka även
kunde förenas vädursoffer (criobolia), blivit renad genom
offerdjurets blod blev ansedd som »pånyttfödd för evig
tid». M-.-religionen gestaltade sig småningom till ett
slags frimureri, dock med svårare, ända till omkring 80
prövningar, i eld och vatten, hunger och törst, gisslande
och ensamhet, o. s. v. Det fanns i dessa mysterier
sju grader, vilkas innehavare kallades korpar, de
fördolda, stridsmän, lejon och lejoninnor (även kvinnor
kunde antagas såsom en gång i den franska
frimurarlogen Belle et Bonne) perser, sollöpare och fäder.
Innehållet i bekännelsen var fantastiskt. Det syntes
en tid vara frågan om, vilken som skulle behärska
romarrikets religiöst intresserade, Kristus eller Mithras,
till dess kristendomen segrade genom sitt rikare
innehåll och enklare former.

Mnemosyʹne, »Munin», dotter av Uranos och Gaia,
minnets gudinna, sånggudinnornas (se d. o.) moder. ;

Moirerna (lat. Parce) ödets gudinnor. Moira
betyder öde eller /JZozz. Sålunda har egentligen varje
människa sin moira, sin vid födelsen tilldelade
bestämmelse. Homeros talar i allmänhet endast om en
moira, ibland om flera. Senare gjordes alla dessa
moirer till tre, ett heligt och många ideer
representerande tal. Homeros talar i Odysséen om
»Spinnerskan». Hesiodos låter M. vara nattens eller Themis’
döttrar. Han nämner tre: Klotho, »spinnerskan»,
Lackesis, »tilldelerskan» och Aztropos, »den
obetvingliga». På ett antikt runt altare spänner Klotho
livstråden, Lachesis tager med bortvänt ansikte ur en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:18:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/greromyt/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free