- Project Runeberg -  Gud og staten /
69

(1924) [MARC] Author: Michail Bakunin Translator: Arnold Hazeland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 69 —

ganda hadde henvendt sig til dets hjerte, ikke til dets hjerne ; til
dets evige længsler, til dets behov, til dets lidelser, til dets slaveri,
ikke til dets forstand som endnu sov, og for hvilken de logiske
motsigelser, beviset for det fornuftsstridige, følgelig ikke kunde
eksistere. Det eneste spørsmaal som interesserte det, var at vite naar
den lovede befrielsens time skulde slaa, naar guds rike skulde
komme ? Hvad de teologiske dogmer angik, bekymret det sig ikke
om dem, fordi det aldeles intet forstod av dem. Det til
kristendommen omvendte proletariat utgjorde dens voksende materielle
kraft, ikke dens teoretiske tanke.

Hvad de kristne dogmer angaar, blev de, som man vet,
utarbeidet i en række teologiske, litterære arbeider og paa
kirkefor-samlingene, hovedsagelig av de omvendte ny-platonikere fra
Orienten. Den græske aand var sunket saa lavt, at allerede i det 4.
aarhundrede av den kristne tidsregning, paa den første
kirkeforsamlings tid, finder vi tanken om en personlig gud, ren aand, evig,
absolut, verdens skaper og høieste herre, eksisterende utenfor
verden, enstemmig antat av alle kirkefædre ; og som logisk
konsekvens av denne absolute absurditet, den derefter naturlige og
nødvendige tro paa ulegemligheten og udødeligheten av den
menneskelige sjæl, anbragt og fængslet i et dødelig legeme, men bare
delvis dødelig’; ti i selve dette legeme er der en del, som skjønt
legemlig, er udødelig som sjælen og skal opstaa som sjælen fra de
døde. Saa vanskelig har det været selv for kirkefædrene, at
forestille sig den rene aand utenfor enhver legemlig form !

Det bør bemerkes at det i almindelighet er en
eiendommelighet ved enhver teologisk og likeledes metafysisk bevisførelse, at man
søker at forklare en absurditet ved en anden.

Det var meget heldig for kristendommen at den møtte
slavernes verden. Den hadde ogsaa et andet held : det var barbarernes
indfald. Barbarerne var skikkelige folk, fulde av naturlig kraft
og fremfor alt l>esjælet og drevet av en sterk livstrang og en sterk
livskraft, uforbederlige røvere, istand til at lægge alt øde og sluke
alt, likesom deres efterfølgere, de nuværende tyskere; meget
mindre systematiske og smaalige i sit røveri end disse sidste, meget
mindre moralske, mindre lærde; men til gjengjæld meget
uav-hængigere og stoltere mottagelige for videnskap og ikke iiimo’-

4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:31:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gudogstat/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free