- Project Runeberg -  Sakuntala, Skuespil i syv Optrin af Kalidafas /
129

(1845) [MARC] Translator: Martin Hammerich
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 129 —
S. 52. Figentrce. Egl. 6eus Swmerata, et anseligt Trce, der
voxer i Bjergskovene; Frugt og Blade ere spiselige, Veddet brugtes ved
Offring.
S. 52. Tsjakravake; see Anm. til S. 39 og Urv. S. 67.
V. 93. Gurus er Fcelledsnavn for den aandelige Fader (d. e. Lcere-
ren), den legemlige Fader og enhver oeldre mandlig Slcegtning, hvem man
skylder ZEresrygt.
S. 53. Sandeltræet m^rtikolium, asb. hos vol.
tad. 2) har Lighed med en stor- og spidsbladet Myrte; Veddet er bekjendt
for sin Vellugt. Dets Hjemstavn er Malaja -Bjerget (de vestlige Ghats),
som derfor paa Sanskrit ogsaa hedder „Sandelbjerg", ligesom Sandeltrceet
kaldes Malajafodning."
V. 95. Jorden kaldes fire sid et med Hensyn til de sire Verdens-
hjorner. Den betragtes som Kongens ZEgtehustru (jsr. V. 68).
V. 96. Efter at have offret til Guder og Ahner’ henlagde man Lev-
ningerne til Offer for „alle Voesner", navnlig til Fode for Hunde og
Krager (Colebr. I, S. 191). Af de Offerkorn, Sakuutala daglig havde
udstroet ved Hyttens Der, var der nu opvoxet en Grsnning.
F e m t e O p t r i n .
IBegyndelsen af dette Optrin, hvor Oversættelsen, ligesom soedvanlig,
slutter sig til den celdre, af Bothlingk udgivne Text, hvormed ogsaa her det
kjobenhavnfle Haandskrist stemmer, sindes der en ret mcerkelig Afvigelse i den
bengalske Text, som de andre Oversettere solge. Medens Ordene i det Hele
taget ere uforandrede, ere nemlig Scenerne faaledeS omsatte. Forst troeder
Kammersvenden ind og taler om sin AlderdomSsvaghed og i Anledning af Enebo-
ernes Ankomst om, at Kongen aldrig har Hvile; derpaa kommer Kongen med
MathavjaS, klager over sit Kalds Besværlighed, styrkes ved TidSherolderneS
Sang og scetter sig tilHvile; derefter hores den skinsyge Elskerindes Sang uden-
for, Kongen udtaler den Lcengfel, der, vakt ved Tonerne, uvilkaarlig griber ham
som et Minde fra den forrige Sjælevandring, og nu troeder Kammersvenden hen
til ham med sin Melding, hvorefter Kongen begiver sig til Arnestedet for at mod-
tage Eneboerne. Iden oeldre Text staaer Elskerindens bebreidende Sang og
Kongens Erindring om en dybere Kjoerlighed ret passende forst, som Indled-
ningsseene til hele det femte Optrin, hvor han har forglemt Sakuntala og
9

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:29:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hmsakuntal/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free