- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
106

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

io88 I ingen annan är frälsning

genom tron anamma rening och därigenom undgå vreden,
förbliver han genom otron i det samma tillståndet, över
vilket Guds vrede oföränderligt vilar, så visst Gud är Gud.
Av detta är ock lätt att förstå, vad det betyder, att
människans salighet eller fördömelse beror allena av hennes
tro eller otro.

Vi hava varit alltför vidlyftiga och omsägande i denna
avdelning. Men saken är viktigare än den regelrätta
formen. Och när oro är å färde, ser man icke, vad där
verkligen står, om det icke säges många gånger, såsom vi haft
mer än ett tillfälle att erfara med avseende på den
omtvistade predikan, synnerligen i Welinders uppsats.
Emellertid sluta vi här kapitlet om Guds vrede med en
sammanfattning, som kan lyda sålunda:

Saken gäller denna åtskillnad: I ena fallet få vi en Gud,
vars hjärta genom vårt fall intogs av vrede, men som
genom Sonens blodiga offer lät sig blidkas. I andra fallet
få vi ett människosläkte så förlorat, att det endast genom
Guds enfödde Sons offer kunde frälsas, och en Gud som
så älskade det släktet, att han ock gav det offret. — I förra
fallet få vi en Frälsare, på vilken Gud släcker sin vrede för
att ej "behöva vredgas på oss, fastän vi äro syndare". I
senare fallet få vi en Frälsare, på vilken Gud lägger våra
synder för att därmed rättfärdiga oss och därigenom frälsa
oss från den död, vari vi genom synden kommit. — I
förra fallet blir ock omvändelsen en omvändelse till
Kristus undan Fadern och trons konst det att sätta Sonen och
hans verk sig till sköld och värn emot Fadern. I senare
fallet blir omvändelsen en omvändelse till Fadern genom
Kristus och trons konst det att i Kristus se Fadern och i
Kristi verk Faderns eget verk till vår frälsning. — Men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free