- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
27

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Koranutläggningen i dess primitiva stadium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

27

men godtyckliga infall. Behovet att äntligen vinna
fast mark i det bottenlösa godtycket låter man
enligt en i traditionen vanlig metod ingen mindre än
ᶜĀlī uttala. I skildringen av paradisfröjderna S.
56: 28 nämnas »bananer (talh) strödda varvtals»
bland vilka de rättfärdiga förlusta sig. Nu låter
man ᶜAlī yttra den anmärkningen, att detta ju är
meningslöst: vad menas med »bananer varvtals»?
I stället borde man läsa talᶜ, så att det vore fråga
om »blomm»or strödda varvtals». Man kunde härför
rentav åberopa ett paralellställe S. 26: 126, där i
liknande sammanhang verkligen läses talᶜ. De
närvarande sade då: Du skulle alltså vilja förändra
läsningen på detta sätt? Härtill genmälde ᶜAlī: Koranen
får numera icke rubbas eller förändras
(inna-l-Qur’āna lā juhādju al-jauma walā juhawwalu).ᶜᶜ
Dessa maningar att inskränka friheten vid
fastställandet av korantexten hava dock i allmänhet icke
vunnit gehör. Vi kunna i stället inom detta område
av den muslimiska vetenskapen iakttaga en
fullkomligt oförklarlig obeslutsamhet. Framstående teologer
bestrida den inskränkande betydelsen av traditionen
om de sju hurūf och hänvisa på det faktum, att
dessa sju s. k. kanoniska läsarter i själva verket ej
uttömma de av kända auktoriteter företrädda
varianterna. Inskränkningen är en ren uppfinning av
en senare tid och har ingen grund i den äldre
traditionen. Den fortsatta friheten har ingen ringare
förespråkare än den store teologen Abū Bekr ibn
al-ᶜArabī (Kadi i Sevilla, 1151); den som
auktoritet i konsten att läsa koranen högt ansedde Abū
Muhammed Makī ( 1045)ᶜᶜ och många andra bland
de bästa namnen finnas bland motståndarne till »de
sjus gränslinje».ᶜᶜ Abū Schāma (¢ 1268), mest
bekant som författare till ett arbete om Nūr al-dīn
och Saladin, vilket anses vara en viktig källa till
korstågens historia, men hittills icke prhattad i
sin betydelse som teologᶜᶜ, uttalar helt bestämt den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free