- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
28

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Koranutläggningen i dess primitiva stadium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28

meningen, att det är i strid med de lärdes idjmāᶜ
(consensus) att låta traditionen om de sju uppenbarade
hurūf syfta på de sju kanoniska läsarterna. Detta
är en del okunnigt folks (baᶜd ahl al-djahl) mening.ᶜᶜ

Denna åskådning är i full överensstämmelse med
ortodoxins ställning till varianterna. Man ansåg det
pietetslöst att bryta staven över ansedda frommas
läsarter, om de än gingo aldrig så långt på sidan
om den övliga korantextens allfarväg. Vi hava redan
nämnt ᶜAbdallāh b. Masᶜūd och Ubajj b. Kaᶜb som
de »följeslagare» från vilka de mest radikala
ingreppen i korantexten härröra. Icke desto mindre
framhålles särskilt bland kätterska särmeningar hos
en sekteristisk dogmatisk skolriktning, att dess
stiftare Dirār b. ᶜAmr tillbakavisat dessa båda
auktoriteters läsarter och icke velat erkänna dem såsom
uppenbarade av Gud.ᶜᶜ

Maximum av begränsning har uppnåtts, då man
fordrar, att läsarterna skola motsvara det arabiska
språkets lagar och bygga på det grafiska skelett,
som föreligger i den konsonantiska grundtexten. De
båda omnämnda auktoriteternas läsarter med deras
tillägg och ordförändringar uppfylla visserligen icke
dessa fordringar. Icke desto mindre gör man även
för deras räkning anspråk på gudomligt ursprung.

I synnerhet är det mutakallimān, som icke vilja
låta betaga sig sin frihet gentemot den masoretiska
korantexten. Det är, mena de, tillåtet att vid
fastställandet av läsarterna följa sin subjektiva
uppfattning (al-ra’j) och sin självförvärvade åsikt
(alidjtihād), om annars ur den språkliga korrekthetens
synpunkt intet är att invända. Det är därvid
Iikgiltigt, om dylika självständigt uppställda läsarter
icke kunna återföras till profeten själv.ᶜᶜ

Visserligen är det endast erkänt ortodoxa
storheter, man tillåter en sådan individuell frihet;
konjekturerna få ej heller bära prägeln av otyglad djärv-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free