- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
64

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Dogmatisk utläggning. Rationalismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64

stavliga tolkningen. På det sistnämnda ställetᶜ
skildrar Muhammed en vision som han på följande
sätt åskådliggör för sina åhörare:

Det är intet annat än en uppenbarelse, som uppenbarats
honom, (5) som den i kraft ige sänt honom, fasthetens
Herre, upprätt stod han, (7) och han var i den högsta horisonten.
(8) Sedan kom han närmare och sänkte sig nēd (9) och kom
F två båglängders avstånd eller ännu närmare s och
uppenarade för sin tjänare, det han uppenbarade, (11) hans
själ bedrog honom ej i det, han Ma 2) viljen I då bestrida,
vad han såág? (13) Han såg honom vid ett annat nedstigande
(14) vid gränsens lotusträd.

Härtill finna vi nu hos Tabarī (XXVII 24—
28) ett antal ganska märkvärdiga, på »följeslagare»
återgående anmärkningar. Enligt någras mening
skall subjektet till verben »upprätt stod han», »han
kom närmare» icke vara Gud utan ängeln Gabriel.
Därpå följa några berättelser om att man frågat
profeten själv, huruvida han verkligen sett Gud. Han
skall hava svarat: Ja, jag har sett honom i anden, icke
med ögonen. Samma förklaring meddelar ᶜIkrima
från Ibn ᶜAbbās, vilken, som vi sett, erkänts för att
vara den mest kompetenta tolken av profetens eller
rättare gudsordets mening. Annat av samma slag
anföres även. Ja, då man berättade ᶜAjischa,
profetens änka, att Ka’b al-Ahbār lärt, att Gud tilldelat
två profeter ett särskilt företräde: Moses, som fått
samtala med honom, Muhammed, som fäått skåda
honom, sade hon: »Bevare mig Gud, mitt hår reser
sig av fasa för vad du nu säger. Den, som påstår,
att Muhammed sett sin Herre, gör sig skyldig till
den svåraste hädelse.»

Vi kunna nu svårligen tro, att de gamla
följeslagarne erhållit dessa utläggningar av Muhammeds
ord från denne själv, eller att hans änka inlåtit sig
på rationalistiska koranutläggningar, även om hon
mycket ofta i denna allt annat än feministiska
omgivning anföres som teologisk auktoritet. Det är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free