- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
66

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Dogmatisk utläggning. Rationalismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66

tionella åskådningar, måste deras framställning
förlöpa i form av polemisk och apologetiskbevisföring.
Den, som blott något så när känner till den arabiska
skolastiken med dess talförbet och dess på bredden
gående framställningssätt, blir icke förvånad, då han
hör, vilka jättekommentarer muᶜtaziliterna under den
tidigaste perioden av deras verksamhet producerat.
För att nämna några exempel: En muᶜtazilit vid
namn ᶜUbejdallāh b. Djirr ( 997) har i en
ofullbordad tafsīr förklarat inledningsformeln till surorna:
»I Guds den barmhärtiges, Förbarmarens namn» ur
icke mindre än 120 olika synpunkter.ᶜ Till vilket
omfång skulle ett sådant verk ha svällt ut, om
författaren fått fullborda det! En muᶜtazilit från Isfahan
Muhammed b. Bekr Abū Muslim (¢ 934) skrev
en korankommentar i 20 (enligt andra 14) band. Ett
halvt århundrade senare omnämnes ett exegetiskt
arbete av Abū Jūnus ᶜAbdalsalām ( 1095) från
Kazwin i icke mindre än 300 band — antalet är
naturligtvis överdrivet — varav fātiha, som i koranen
omfattar knappt fem à sex rader, upptog sju
band. I varje fall torde dessa verks omåttliga
omfång hava varit den huvudsakliga orsaken till att de
icke kunnat hålla sig uppe i den litterära samfärdseln.
Sådana jätteverk hava, alldeles bortsett från den
ortodoxin tillgivna publikens ogunst, redan på grund
av sitt omfång sällan kunnat beställas hos någon
kopist och föga efterfrågats av köplystna.

Bland de muᶜtazilitiska kommentarerna är det
däremot en, som lyckats förvärva stor popularitet och
överleva sina föregångare, ett verk som har till
författare Mahmūd b.ᶜUmar al-Zamachscharī (1074
—1143) från den persiska provinsen Khwārezm, där
muᶜtazila ännu på hans tid hade en blomstringsort.
Liksom vi i förra föreläsningen funno Tabarīs Tafsīr
utgöra höjdpunkten av den traditionella exegesen, så
skola vi i den följande framställningen huvudsakligen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free