- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
129

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Mystikens koranutläggning. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

129

ᶜArabī som den av Gud utvalde helige undergöraren,
å andra sidan även funnits ett stort antal
motståndare, vilka fördömde denne hallucinerande svärmare
som en vilseförande bedragare, ja rentav som en
otrogen. Men dessa utgöra minoriteten. Eftervärlden
har fullkomligt rehabiliterat honom. På sin höjd
förebrår man honom, att han överlämnat de
gudomliga hemligheterna åt den stora offentligheten. Hans
teosofiska lära, som utmynnar i det panteistiskt
utvecklade wahdānijjat al-wudjūd och som blev
utgångspunkten för en av hans anhängare under de
följande århundradena frambragt mystisk litteratur,
de till Ibn ᶜArabīs namn knutna mystiska
föreningarnes kodex, har i synnerhet på grund av detta verk
behandlats av min fordne lärjunge Martin Schreiner..
Det tredje verket, som för vår uppgift har en
särskild betydelse, är hans redan omnämnda mystiska
korankommentar, en provkarta på all allegorisk

interpretationskonst, ty allegorien är — i likhet
med hans egna läror överhuvudtaget — koranens
sanna mening: »Vet — säger han i inledningen
till sina »Mekkanska meddelanden» — att allt, som

jāg säger i mina föredrag och verk, är hämtat
ur koranens skattkammare, ty nycklarne till dess
förståelse och till undervisning genom densamma hava
blivit mig överlämnade.»

Hans koranallegori är visserligen något ensidig.
Den rör sig mest om själslivets processer och dess
förklaring, om sättet för Guds självmeddelelse i den
kreaturliga världen.

Jag tillåter mig nu att fresta ert tålamod med
en axplockning ur den store mystikerns Zafsīr, utan
att därmed göra anspråk på att lämna en uttömmande
och systematisk framställning av detta
koranallegoriens mystiska skikt. Det anförda kan dock be-

traktas som mönster för den mystiska exegesen i
islam.

Först Sura 7: so.
Goldziher, Islam. 9

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free