- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
165

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sagor - Allmogeliv

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

längre uppdrivas — så framt icke en eller annan folkhögskola
skulle hitta på att arrangera en. Ty det är ju en av
folkhögskolans förtjänster — och karakteristiskt för den — att
samtidigt med att den verkar för upplysning, både litterär,
religiös och politisk, bland folket, har den likväl haft blick
för, att det finns en livskälla i den muntliga traditionen och i
de gamla kvarlevorna, vilken icke får torka ut genom
upplysningen. Liksom man i Sverige tog itu med vävning och
slöjd, lek och dans för att bevara de nyttiga bruken hos
folket, blevo sagor, sång och gamla historier den danska
folkhögskolans uppgift redan från början. Och kommer en man,
som är full av gamla ordstäv, vandrande förbi, är han alltid
en välkommen gäst på en riktig folkhögskola.

Men dessa upplivningsförsök utvisa just, att saken i sig
själv är död eller döende. Och ju mera böcker och tidningar
spridas, desto svårare kommer det att bli att hålla den vid
liv.

*



Den andra skarpa gränsen mellan förr och nu har dragits
av maskinerna och arbetsfördelningen. Den sistnämnda
förkunnades som ett evangelium på den tiden, då Adam Smith
uppställde den som en ekonomisk teori. Och att denna var
riktig och på sin plats framgår helt enkelt därav, att den
realiserats med en snabbhet och iver och så absolut som
knappast någon annan teori. Det vet ju envar i våra dagar, att
vill han göra någon verklig nytta, måste han skaffa sig ett
specialfack, och det erfar envar, som arbetar i en fabrik, att
han får sig anvisad sin del av arbetet, som han skall försöka
förkovra sig i så mycket som möjligt. Att vara en av de tio,
som göra en knappnål, är den moderna människans lott. Och
när detta började, tröstade man sig med — och gör det
alltjämt i en eller annan teoretisk utläggning — att man på
detta sätt får icke blott den bästa produkten och det säkraste
arbetssättet, utan också den lättaste arbetsmetoden och den
största befrielsen från arbetets tryck. Detta hävdar alltjämt
den liberala ekonomien; men mera kritiskt folk tillåter sig
betvivla, att en dylik form av arbete är lycklig för människorna.
Ja, liberalismen anser t. o. m., att man genom att göra det
manuella arbetet till en så van process vann plats för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free