- Project Runeberg -  Romas kristna katakomber /
106

(1881) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

återlösta.» »Med den fisk, som fångades i Tigris och hvars
galla och lefver Tobias tog, för att befria Sarah från den
onde anden och återgifva sin blinde fader synen, förstå vi
Kristus.» »Han blef», säger Gregorius i anslutning till
ofvan anförda ord, »liksom stekt (assatus) i bedröfvelsen under
sitt lidande». Denna bild, som äfven anspelar på
lärjungarnas måltid vid Tiberias efter mästarens död, och som
upprepas af Augustinus, har gifvit Beda, den vördnadsvärde,
anledning till den bekanta ordleken: piscis assus, Christus est
passus:
fisken på glöden, är Kristus i döden. Sålunda är
fisken äfven symbol för nattvarden. Författaren till en
skrift från femte århundradet »Om Guds löften och
profetior» kallar Kristus den stora fisken, som på stranden
föder sina lärjungar med sig själf och erbjuder sig såsom fisk
ιχθυν, åt hela verlden. I en målning från den af de Rossi
upptäkta Corneliuskatakomben ser man en fisk bärande
på ryggen en korg full med bröd och bland dessa en
vinkalk. Man kan därvid knappast undgå att tänka på
Hieronymus’ ord om de första kristnas vana att bära
nattvardens beståndsdelar med sig; »hvad är heligare än den som
bär Guds lekamen i en videkorg och hans blod i en
glasskål?» I samma katakomb finna vi bilden af en måltid,
altså, enligt hvad vi redan ofvan sagdt om denna
framställnings betydelse hos de första kristna, af den heliga
nattvarden. Framför de sju personerna vid bordet stå åtta
korgar med bröd och två fat, hvartdera med en stor fisk.
»Han är det sanna brödet och det lefvande vattnets fisk»,
säger Paulinus från Nola om Kristus. Fisken uppfattas
äfven som sinnebild för Kristus, därför att han inrättat
dopet: »Fisken, som föddes i våg, har stiftat det heliga
dopet», säger en författare från midten af det femte
århundradet, och redan ett århundrade förut finna vi hos
en annan samma tanke uttalad. Vi böra äfven tillägga,
att man stundom ser skeppet, som är församlingens
sinnebild
, uppbäras af fisken: en framställning af Kristus

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romaskris/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free