- Project Runeberg -  Romas kristna katakomber /
105

(1881) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Jorden skall svettas af ångest, när domens tecken blir skådadt;
Evighetens monark, som kommer från himmelen ofvan
Skyndsamt att döma enhvar och att döma den samtliga verlden,
Undrande skola vid tidernas slut, otrogne som trogne,
Skåda i höjden Gud och kring honom de heliges skaror.

Tillsammans bilda de trettiofyra radernas
begynnelsebokstäfver de grekiska orden: ’Ιησους Χρειστος Θεου Υιος σωτηρ σταυρος
(Jesús Khreistós Theú Hyiós sotér stavrós), det vill säga:
Jesus Kristus, Guds son, frälsaren, korset. Af de fem första
ordens begynnelsebokstäfver bildas i sin ordning, ordet ιχθυς
(ikthýs) som betyder fisk. Det är otvifvelaktigt, att detta
dubbla akrostik härleder sig från den hos kyrkofäderna,
ända från Klemes från Alexandria, Origenes och
Tertullianus i andra århundradet ända ned till Petrus Damiani
i det elfte, gångbara beteckningen af Kristus som en fisk.

Hur än denna symbol uppkommit, säkert är att den
på den tidens för dylika ord och tankespel så mottagliga
kristna gjorde ett omätligt intryck. Den blef liksom en
lösen för kristenheten, som i ett enda ord, en enda
sinnebild innehöll hela trosbekännelsen om Kristus’ tväggehanda
natur, om hans död för människorna och fortfarande
verksamhet i sin kyrka i och genom sakramenten, liksom den
äfven betecknade Kristus’ efterföljare, de kristna. Ty för
det första betyder fisken hans mänskliga natur. Vi små
fiskar, säger Tertullianus, äro, liksom vår ιχθυς (han
begagnar med afsigt det grekiska ordet såsom i dubbel mening
symboliskt) Jesus Kristus, födda i vattnet, och vi kunna ej
blifva frälsta utan genom att förblifva i vattnet. Och
Gregorius den store yttrar i en af sina berömda predikningar:
han har värdigats dölja sig i människoslägtets vågor (in
aquis generis humani
), och han har velat låta sig fånga i vår
dödlighets snara. Vidare är fisken äfven Kristus’ sinnebild
i hans egenskap af människoslägtets gudomlige frälsare.
Låtom oss höra Hieronymus! »Fisken, som först fångades,
och i hvars mun fans penningen (didrakmat) för dem, som
åstundat den, är Kristus, med hvars blod den förste Adam
och Petrus (och med dem alla andra syndare) blifvit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romaskris/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free