- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
52

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sin terrass (the monument) och skg ned på
Antonius; här höll Antonius det berömda liktalet över
Caesar från talarstolen på Forum; här visade sig
Richard III mellan biskoparna för Lord Mayorn;
här talade den yrvakne Brabantio från fönstret i
Othellos första scen. I det sistnämnda fallet har
man skäl att antaga att ett par fönster satts in i
väggen över entrédörrarna till scenen och därmed
givit ett försök till illusion av en hel husfasad.

Men det är ännu icke slut på Shakespearescenens
lokaliteter. När cirkusspektaklen kördes ut av
dramat, blev plattformen fast och själva
uppbyggnaden brädkläddes. Det låga källarrum som
därmed uppstod utnyttjades på samma sätt som på
nutidens scener: därur uppsteg Banquos vålnad och där
hördes Hamlets fader ropa sitt: »Svärjen! På
svärdet svärj en!» Slutligen reste sig över
skådespelarnas hus, klädloge-avdelningen, ett litet torn
från vilket flaggan med teaterns märke — en glob,
en svan, en ros o. s. v. — hissades en timme före
föreställningen. Och här ljödo strax före
prologens inträde de tre trumpetstötarna som påbjödo
tystnad och uppmärksamhet. Men även för
scentekniken togs denna lokal i anspråk: här rullades
stora kulor eller trummades för att återge
åskväder; här fästes det maskineri varmed gudar och
änglar sänktes ned över scenen på sina moln —
och här lossades en gång de fatala kanonskott som
blevo orsaken till Globeteaterns brand 1613.

Därmed äro vi inne på frågan om
Shakespeareteaterns dekorativa utrustning. Den var av sin
säregna konstruktion förhindrad att som den moderna
teatern ge en serie bilder sedda på avstånd, där
människor och rekvisita ingå som artistiska delar
i de målade’ bakgrundernas stämningar. Illusion i
samma mening som vi ge ordet kunde den icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free