- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
53

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

åstadkomma. Den var enkel och naken, men
saknade icke rekvisita och någon gång en antydan till
dekoration. Senare tiders forskningar draga
emellertid en bestämd gräns mellan de stora folkliga
stående teatrarna och de improviserade
föreställningarna vid hovet, vid universiteten och i de
förnäma herrarnas hus och slutligen vid de s. k.
privatteatrarna (saiteatrarna, inomhusteatrarna).
Genom att studera de papper och räkenskaper som
förts av en hovämbetsman »Master of the Revels»
har man kunnat konstatera som’ genomgående post
vid hovföreställningarna kostnader bokförda naivt
som: one great cittie, one battlement, one senate
howze, one mountayne (en stor stad, ett hus, ett
berg) d. v. s. helt enkelt vad vi mena med kulisser
och dekorationer. I fråga om de maskspel som från
1600-talets början uppfördes vid hovet, av staden
London och av olika korporationer, kan man tala
om »ett oerhört utstyrselraseri». Maskspelet var
ursprungligen ett stycke balett och procession med
gamla medeltida anor men utvecklades nu under
intryck från renässansens Italien i poetisk och
dekorativ riktning i samarbete av en författare som
den lärde och skicklige Ben Jonson och arkitekten
och dekorationskonstnären Inigo Jones.’ De som ha
en grundligare kännedom om Shakespeare erinra
sig vissa scener som t. ex. i Kärt besvär förgäves
där kungen och hans män göra visit hos de
främmande damerna, utklädda till moskoviter, för att
kurtisera och dansa; och ännu tydligare balen hos
Capulets i Romeo och Julia där Romeo, Mercutio,
Benvolio och andra tåga med facklor i procession
och dansa. Det kan inte betvivlas att Shakespeare
mot slutet av sin teaterbana blivit intresserad av
maskspelen och tagit intryck av deras fantastiska
scenerier; han inlade ett maskspel i fjärde akten av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free