- Project Runeberg -  William Shakespeare : liv, drama, teater /
58

(1924) [MARC] Author: August Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lårens mimiska förmåga. I modern inscenering bli
sådana effekter i det närmaste förstörda.

Antonius och Kleopatra börjar med en märklig
anordning. Två romare, Demetrius och Philo, stå
och samtala om Antonius och Kleopatra som just
nalkas. Philo säger: »Där komma de. Giv nu
blott akt och Ni skall se i honom all världens
tredje pelare förvandlad till hovnarr åt en sköka. Se
och märk!» Därefter följer en scen mellan
Antonius och Kleopatra, i vilken Demetrius och Philo
på intet sätt deltaga. Men de ha inte försvunnit
under tiden utan så att säga dekorativt flankerat
scenen; när huvudpersonerna haft sin sortie,
avrunda de scenen med att helt kort fortsätta sitt
samtal. Det är ett slags i dramats handling
indragen prolog som utan att verka påklistrad med
skärpa klarar upp situationen och anslår grundtanken
i hela-dramat. Man kan knappast tänka sig en
fyndigare och riktigare användning av mycket enkla
sceniska faktorer.

Shakespeare arbetar, kan man säga, konsekvent
på tydlighet- och klarhet. Han skyr inte
upprepningar och är en mästare i att variera sina konstgrepp.
Plattformscenens nakenhet har kanske just gett
vingar åt hans fantasi och kallat fram ordets poesi.
Han målar ibland hela tavlor av enstaka
situationer och ersätter därmed dekorationsmålaren.
Sådana tavlor äro den drunknande Ophelia i Hamlet
och Kleopatra i sitt fartyg då hon möter Antonius.
Dessa ordmålningar framföras på sidan om
handlingen, som vilopunkter.

Men i några fall har han insett det lönlösa i att
hopa detaljer om rent yttre förhållanden, då ju
scenen i sin nakenhet icke kunde understödja dem.
Man minns Arden-skogen i Som Ni behagar. Står
den inte för fantasien med lövrikedom och solspel,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shakebrun/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free