- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
42

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)



DE FÖRSTA ÅREN I ROM
STAFFLIBILDERNA


ROM VAR ÄNNU UNDER QUATTROCENTO INTET — VAD
man kan kalla — produktivt konstcentrum. Det blev så först
med Bramante, Michelangelo och Rafael, högrenässansens och
senrenässansens store mästare.

Men visserligen var Rom åter det kristna västerlandets heligaste
stad ända sedan den stora schismen bilagts, vilken splittrat den
katolska kristenheten ännu under de dagar, då sierskan från Sverige,
Birgitta Birgersdotter, verkade och lärde i den eviga staden. Och
Rom var de antika minnenas förnämsta ort, uppsökt av humanismens
lärde och av byggmästare och bildhuggare särskilt från den tid, då de
klassiska konstverken åter blevo framdragna och studerade för sin
egen skull och tagna till mönster för en ny konstepoks alster — den
unga renässansen från 1400-talets början. Slutligen hade Rom från
detta århundrades mitt åter börjat bli en den nyare konstens
hemstad, även om, såsom jag antytt, de bärande konstnärerna icke växte
upp där, utan inkallades från andra håll, framför allt från Toscana
och Umbrien.

Också påvarna kände sig nu som renässansfurstar med plikt att
uppmuntra vetenskaper och konster. Deras nya palats, som började
resa sig på den vatikanska kullen, nära aposteln Petri helgedom, skulle
av de förnämsta mästare utsmyckas. Nicolaus V var den förste store
renässanspåven, humanismens och konstens beskyddare. Pius II (Enea
Silvio de’ Piccolomini) och Sixtus IV (delle Rovere) värdiga
efterträdare. Nu kallades från Florens Fra Angelico till Rom och utförde
där en mängd arbeten i Vatikanen, av vilka nu blott de storslagna
freskerna i Nicolaus V:s kapell äro i behåll. Från Umbrien kommo
flere, bland dem Melozzo da Forli, som målade den i sin enkelhet
storslagna ceremonibilden med Sixtus IV och hans två nepoter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free