- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
10

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10

RICHARD BERGH

— det måste medges — i alla väder fyllde utställningarna,
hur många de än voro, driven därtill av sin osläckliga
lust till förströelse. Vad den stora publiken under denna
tid begärde av konsten kan sammanfattas i två ord:
sensation och illusion, det första ordet taget i dess mest
teatermässiga och litterära mening, det senare i dess mest
okonstnärliga och panoptikonartade. Det fanns ju också
på utställningarna en uppsjö på sådan konst, som helt
och hållet vände sig till denna publik.

Jag vill inte dröja vid de bittra strider de stora och
självständiga konstnärerna — ty av sådana funnos många
mitt i dekadansen — hade att utkämpa i detta
"århundrade av konstnärligt kaos", strider av den mest
upprörande, fast samtidigt också ofta av den mest upphöjda
art. Men jag ville påpeka, hur dessa konstnärer genom den
brist på förståelse, som mötte dem, blevo mer och mer
isolerade. De slöto sig jämte sina närmaste vänner,
amatörerna, inne i sin egen skarpt begränsade värld, över
vars port deras självbevarelsedrift skrev devisen: "l’art
pour Vart". Men om isoleringen ofta kunde ha det goda
med sig, att den skyddade konstnärerna mot det allmänna
smakförfallet, blev den icke dess mindre ödesdiger. Ty
den medförde, att konstnärerna utan kontakt med något
större och allmännare mer och mer gingo upp i rena
formspekulationer, något som tidens alltmer
överhandtagande reflexionssjuka också gjorde dem benägna för.
Innehållet i konsten — själva ämnet — som under
århundradets tidigare del ofta för de stora konstnärerna
varit en hj ärteangelägenhet — jag erinrar här bara om
Millet och Fontainebleauskolans landskapsmålare —
började mot århundradets slut, att i konstnärskretsar mer
och mer betraktas allenast som en förevändning för rent
konstnärliga effekter. Hela intresset gick till formen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free