- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
11

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 15

Att århundradets stora publik samtidigt i fråga om
innehållet endast begärde bästa möjliga förströelse — alldeles
som i teatern — bidrog naturligtvis också indirekt till,
att innehållet i konsten förlorade sin tidigare inspirerande
och fördjupande betydelse. De verkliga konstnärerna
blevo mer och mer formalister.

Flera av de konststrider, som utkämpades under
århundradets senare del, kunna också otvivelaktigt
betraktas som rena formstrider, fejder om den eller den
teknikens företräde framför en tidigare. Så till exempel om
lieoimpressionismens sönderdelning av färger i små
punkter var riktigare än impressionismens mer summariska
i streck.

Det synes mig under sådana förhållanden rätt naturligt,
att klyftan mellan den stora publiken och de nyskapande
konstnärerna ständigt ville bli större. Det är snarare
förvånande, att den inte blev oöverstiglig. Konstnärerna
och publiken levde ju faktiskt i skilda världar. Det
konstnären betraktade som det högsta i konsten, ja, det enda
angelägna, det rent konstnärliga, betraktades av den stora
publiken nära nog med fullständig likgiltighet såsom
något saken ovidkommande. Vad publiken begärde var,
som ovan sagts, att konsten gav illusion, helst med största
möjliga sensation på köpet.

Ser man emellertid närmare efter, skall man helt visst
finna, att den stora publiken trots allt, hela århundradet
igenom, långsamt och säkert följt med konstens utveckling
om också utan verkligt förstående. Det var ju i denna
naturalismens guldålder inte någon djupare divergens i
fråga om konstens mål, som skilde konstnärer och publik
åt. Det hela var alltigenom en strid om medel. Vad som
emellertid gjorde, att striden ofta blev så bitter, var utom
publikens långsamma tempo framför allt dess totala oför-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free