- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
126

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

126

derföre, att man känner den; detta är klart som att 2 x 2 = 4.
Lika tydligt är, att i begreppet om död ligger beviset för
odödligheten. Men alldeles detsamma visar ock förbindelsen
mellan slägtbegrepp och individ hos menniskan; hvarföre ock
individen ej är inskränkt inom sin begränsning, utan lefver
i slägtet, och detta lefver i individen, d. v. s. denna är
hemmastadd uti hela den verld som af förnuft och natur i
densamma inskrifves. Huru skulle annars tusenåriga tankar
ån i dag verka med ungdomlig friskhet? De göra det eme»
dan de ej äro förgångna, utan lefva ännu.

Vi ha med det nu anförda blott velat gifva en populär in»
ledning till Schelling, hvilken just var den som fattade lifvet och
förnuftet såsom immanenta i allt. — Innan vi gå vidare, vilje
vi endast fästa uppmärksamheten på en den underbaraste
omständighet inom hela vårt gebit, nemligen den, att så
enskildt ock ett sjelfständigt väsen synes vara, är det dock
ensamt detta väsen som förmår att ur sig sjelft alstra andra
sjelfständiga väsen. Således, ehuru svårt begreppet om en
meddelad sjelfständighet, eller begreppet om ett väsende
som i visst afseende är sjelfständigt, i visst afseende
osjelf-ständigt, må synas vara, är dock detta begrepp
medelbegreppet i hela filosofien. Man kan i detta afseende blott
behöfva hålla sig till exempel ur naturen, der lif producerar
lif, hvaremot ingen härledning förekommer mellan det
oorganiska och det organiska. Ett absolut språng, — ty det
finnes sådana språng, — är det intelligenta lifvet i
förhållande till det animaliska; sammalunda det lefvande i
förhållande till det oorganiska; och det är blott sjelfständigheten
som föder sin like. Vi kunna härifrån gå vidare och taga
exempel af tankarnes generations-process. Hvilka tankar är
det som hos andra föda verkliga tankar, d. v. s. sådana
som i sig sjelfva ha någon sjelfständighet? Tydligen ej de,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free