- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
164

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

164

som kan påminna om de entbusiastiska Puritanerna, hvilka
väntade på den heliga andas uppenbarelse innan de togo
något beslut. Visserligen skall den historiska utvecklingen
visa framträdandet af allt bättre, allt renare former utaf
adelighet, men dessa blifva egentligen verlds-andens, ej
menniskans eget verk. Deraf Hegels nära anslutning till den
positiva theologien; han tror sig ha bevisat treenigheten, tron,
o. s. v. Samma anslutning inom det Hegelska systemet till
det närvarande, för att ådagalägga dess förnuftighet, visar sig
äfven i politiken, i afseende på hvilken man också gjort Hegel
den förebråelsen, att hans bemödande endast går ut på, att
ur filosofiska grunder härleda sin stats nuvarande tillstånd,
och man har kallat hans arbete i statsläran "den Preussiska
naturrätten", emedan han der filosofiskt deducerar de
Preussiska landständerna o. s. v., — ty verlds-anden har ej hunnit
längre. — Den så kallade venstra sidan af Hegelianismen har
återgifvit full konseqvens åt systemet och gått fram dit det
förde, utan att frukta för konseqvenserna. Det är subjektet,
som här tager igen sig, så att denna sidas anhängare t. ex.
visat, att Gud endast existerar hos menniskan, och att
all theologi således blott är anthropologi.

Har emellertid problemet den dubbla betydelsen, att ej
blott fatta Gud i menniskan, utan ock menniskan i Gud, så
torde ock den första framställarens åsigt vara riktig, att Gud
uppenbarat sig både subjektivt och objektivt, under
dubbel gestalt, hvars förening till enhet det är filosofiens
uppgift att finna; och dermed är Schellings framställning
rätt-färdigad, och Hegel visar sig vara en representant blott af
den ena sidan, den ideella. Det är för öfrigt klart, att om
båda de nyssnämnda sidorna af saken verkligen uttrycka och
framställa det samma, så skall ock bådaderas enhet kunna
uppvisas. Det menskliga väsendet kan blott fattas i Gud,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free