- Project Runeberg -  Dr E. J. Ekman : en biografi /
112

(1919) [MARC] Author: Josef W. Håkanson With: Janne Nyrén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. E. J. Ekman såsom teolog. Av Joh. Lindholm - Dopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 I 2

läggandet av prästämbetet inom svenska statskyrkan var en sida
av denna opposition, hans litterära kamp i detta hänseende en
annan. Och då han funnit, att dopet, särskilt barndopet, blivit den
avgudade inkörsporten till det religiösa skrymteriets stora tempel,
då avgav han sin allvarliga protest mot dopets missbruk och
framträdde i detta avseende med två skrifter: Det kristliga dopet,
utgiven 1880, samt Dop- och pånyttfödelseläran, utgiven 1900, den
förra med vissa grundliga reservationer en skrift till förmån för
barndopet, den senare en utförlig »vidräkning» med
barndops-seden.

»Flera år», säger han i företalet till den senare skriften, »hava gått,
sedan jag sist offentligen i skrift yttrat mig angående dop- och
pånyttfödelseläran. Det skedde i början av 1880-talet dels i tidskriften
’Förbundet’, dels i en särskild liten skrift ’Det kristliga dopet’. Sedan dess har
jag dock fortsatt att forska på detta viktiga område och sökt — efter den
nåd, Herren givit — tillägna mig mer och mer av den nytestamentliga
åskådningen av dopet och därmed i sammanhang stående frågor för att
för egen del få fast mark att stå på.» (Ekman: Dop- och
pånyttfödelseläran: Företalet.)

I överensstämmelse med Nya testamentet skiljer Ekman
mellan dop med vatten och dop med den Helige Ande (Matt. 3: 11).
Johannes Döparen och Jesu lärjungar döpte, innan mästaren
ännu blivit förhärligad (Joh. 7: 39), uteslutande med vatten men
Kristus också med Helig Ande.

Under hänvisning till instiftelseorden till dopet (Matt. 28: 19)
och den praktiska tillämpningen därav, först och främst genom
Petri vittnesbörd och anvisning på pingstdagen (Apg. 2: 37—39)
och sedan allt fort enligt Apostlagärningarna och breven, söker
Ekman genom många exempel visa, att, så snart en människa
allvarligt frågar efter frälsningen i Kristus — »får ett styng i sitt
hjärta» — är rätta stunden för henne inne att döpas. Den som
skall döpas måste sålunda komma till sinnesändring, så att han
lär känna sina synder och behöver syndernas förlåtelse.
Apostlarna fordrade icke för meddelande av dop, att kandidaten ägde
förvissning om syndernas förlåtelse genom tron på Jesu Kristi namn,
utan så snart, som sagt, någon fått ett styng i sitt hjärta och
frågade efter frälsning, döptes han utan dröjsmål till syndernas
förlåtelse i Jesu namn. Dopet med vatten, säger Ekman, »är en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:06:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ejekman/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free