- Project Runeberg -  Dr E. J. Ekman : en biografi /
113

(1919) [MARC] Author: Josef W. Håkanson With: Janne Nyrén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. E. J. Ekman såsom teolog. Av Joh. Lindholm - Dopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

H3

kraftig hjälp för den efter frälsning längtande människan att i
tron fatta tag i Kristus, till vilken hon döpes, och därigenom
erhålla syndernas förlåtelse. Det är således vårt omfattande av
Kristus, som medför syndaförlåtelse, men icke dophandlingen.»
Vid tal om Jesu ord till Nikodemus: »Utan en varder född av
vatten och ande, kan han icke ingå i Guds rike» (Joh. 3:5),
säger Ekman: »Vattendopet må hava en viktig betydelse, emedan
människan därigenom träder i lärj ungaförhållande till Herren,
men pånyttfödelsen, livets tändande, sker endast genom anden».
Rörande Pauli ord om dopet enl. Rom. 6: 3—4 och Kol. 2: 12
säger Ekman: »I dopet hade de blivit begravna med Kristus
(under trängtan efter frälsning); genom tron hade de blivit
uppväckta med honom» och levandegjorda. I fråga om Petri ord
rörande dopet (1 Petr. 3: 21) säger Ekman, att uttrycket
därstädes: »ett gott samvetes förpliktelse till Gud», rätteligen bör
heta: »en bön om ett gott samvete inför Gud»; och är sålunda
enligt Petrus »vattendopet en i handling framställd fråga eller bön
till Gud om ett gott samvete», och följer då klart på denna bön
frälsning i dopet genom Jesu Kristi uppståndelse.

Dopet i vatten är sålunda för den efter rättfärdighet
hungrande och törstande människan liksom en häftig bön till Gud om
frälsning från synd och om delaktighet av den Helige Ande.
Kommer denne ande människan till del, såsom i Kornelii hus, före
dopet i vatten, anger en sådan företeelse blott ett undantag från
den allmänna regeln i detta avseende .

»Summan», säger Ekman, »av vad vi funnit vid granskningen av de
ställen, som tala eller anses tala om dopet, är denna: 1) Dopet såsom en
Herrens instiftelse är av största betydelse, då det användes i den ordning
och på det sått, som Herrens ord anvisar. 2) Detta ord lärer oss, att dopet
skall följa pä sinnesändringen och är ett dop till Fodren, Sonen och Anden,
till syndernas förlåtelse i Jesu namn. Det är en bön om ett gott samvete
i förening med den Gud och frälsare, till vilken man döpes, och ett av
Herren anvisat medel att komma därhän. 3) Dopet bör således i regel
föregå trons omfattande av Kristus och vara ett mpdel, en hjälp därtill, att det
blir en begravning med Kristus till att dö från synden, varpå följer
uppståndelsen genom tron. 4) Det nya livets tändande eller pånyttfödelsen är ett
verk uteslutande av Anden genom ordet. 5) Till följd av dopets hela
väsende och natur kan det icke bibelenligt begagnas av andra än sådana,
som fullt medvetet begära detsammA»

Doktor E. J. Ekman.

8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:06:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ejekman/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free