Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
158
verkligt klockljud inbjöd folket och barnen i den
fria naturen; men vi följa skalden med förtjusning,
emedan vi finna härunder gömd en högre mening.
Detta gäller om många andra af hans underbara äfventyr, som t. ex. lilla hafsfrun, den grymme Elling o. s. v.
Att hålla sig till bilden eller till ordet, som oftast
är bildligt, såsom vore detta det väsendtliga, och icke
till den deruti nedlagda meningen, har fört i religion
och i poesi till stora missbruk; det är åtminstone i
religionen den materiela hedendomens upphof.
Vi finna lätt till hvilken kategori fantasifoster
kunna och höra räknas, som ulan all hafva någon dju
pare mening och icke såsom melaphor, nej såsom sjelf
ändamål, öfverskrida alla gränsor för en sann verk
lighet, framställa de mest bizarra, onaturliga hän
delser; förändra efter godtfinnande de herrskande be
greppen om Gud, naturen och menniskan. De höra till
den materiela, blinda hedendomen i konstens gebit.
Till denna rubrik får jag räkna t. ex. flera af Tiecks
underliga och innehållslösa berättelser, och Örsted
har alldeles rätt, då han säger om dem, att man vid
läsning af dessa blir hemsk till mods, ty de fram
kalla känslan, af att verlden skulle slyras af blinda
makter. Hvad som väcker fruktan och afsky kan
omöjligen utöfva någon poetisk effekt; hvad som mot
säger all vunnen erfarenhet och all mödosamt förvärfvad kunskap, frambringar inom oss en disharmoni.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>