Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
skal indsættes til sin Hustrus Herre, og med
en Række af antidiluvianske Synsmaader
retfærdiggjøres dette Ord; det opirrer ham, at hans
Brud betegnes som Synderinde, og den strenge
Assessor føler sig ikke for god til som en smidig
katholsk Pater at gjøre den unge Mand
opmærksom paa, at der i det Udtryk Synderinde, «ligger
en Hemmelighed, som kaster et interessant Lys
over hende;» den halsstarrige Yngling oprøres ved
Vielsens Forkyndelse af, at Synden kom ind i
Verden ved Ægteskabet [Ægteskabet mellem Adam
og Eva!] og Assessoren svarer med Værdighed,
at det dog vel maa ansees for et Gode, at Kirken
ikke smigrer med et forfængeligt Haab; Æsthetikeren
ømmer sig endelig ved at skulle høre det
erklæret for Syndens Straf, at Kvinden skal
føde Børn med Smerte, og langtfra at indrømme
det Oprørende i at en saa naturstridig og
fornuftstridig Lære forkyndes som udrustet med
guddommelig Autoritet, gjør den hypertheologiske
Assessor gjældende, at det netop er en Forklarelse
af Menneskelivet, at Alt det betræffende henføres
under Bestemmelsen Synd, og at Kvinden derfor
i en vis Forstand er fuldkomnere end Manden
netop derved at hun har mere Skyld. [1]
Efter at Vielsesritualet nu saaledes er bleven
paa det kraftigste forsvaret, drøftes Spørgsmaalet,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>