- Project Runeberg -  Socialismen i Sverige 1770-1886. Bidrag till socialismens svenska historia i fyra fristående avdelningar /
46

(1913) [MARC] Author: Gustaf Henriksson Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Samhälls-utopi och om utopism i allmänhet - Tre svenska samhällsutopier och En svensk äktenskapsutopi - “Den fria kärlekens koloni“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

franska socialismen och de skönlitterära
strömningarna både i Frankrike och i Tyskland.
Feminismens mäst lysande kvinnliga stjärna i Frankrike
var George Sand. I Tyskland uppträdde för
kvinnans frigörelse som könsvarelse en rad författare:
Göthe, Gutzkow, Heinse, den sistnämnde känd
som förf. till den starkt sensualistiska utopin
“Ardinghello och lycksalighetsöarna”, varav den första
upplagan utkom 1787 och en ny upplagts 120 år
senare eller 1907.

Fourier, saint simonisternas samtida, gick djupast
i frågans behandling, ty kvinnans frigörelse var
för honom först och främst en ekonomisk
frigörelse, utan denna komme kvinnan att förbli allt
fortfarande slavinnan. Almquist är en lika varm
förespråkare för kvinnans frigörelse sexuellt och
ekonomiskt som Fourier och saint simonisterna.
Genom kvinnans försättande i en mera oberoende
ekonomisk ställning inom samhället än nu är fallet,
skulle hon “aldrig behöva blott för sin utkomst
och yttre bärgning kasta sig i armarna på vilken
man som hälst”[1]. Ej blott all vigsel skall avlysas
utan allt som därmed har analogi, allt slags “så
beskaffat kontrakt att tredje man — en auktoritet
av vad namn som hälst — eger att upprätthålla
dess kraft”. Det civila äktenskapet medför i det
närmaste samma följder som det med övlig, kyrklig
vigsel avslutade äktenskapet, nämligen att tvinga
personer till fortfarande samliv, hur det än må
gestalta sig, d. v. s. “ett slags inför myndighet
beseglat kontrakt kvarstår”. Därmed är, säger
Almquist, “alldeles ingenting vunnet”. Han finner
det s. k. civiläktenskapet — från sin skarpt
markerade religiösa ståndpunkt — “till och med vara


[1] Almquist, Europeiska missnöjets grunder, Bergska edit.,
s. 230.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:35:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/holmsosv/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free