- Project Runeberg -  Socialismen i Sverige 1770-1886. Bidrag till socialismens svenska historia i fyra fristående avdelningar /
47

(1913) [MARC] Author: Gustaf Henriksson Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Samhälls-utopi och om utopism i allmänhet - Tre svenska samhällsutopier och En svensk äktenskapsutopi - “Den fria kärlekens koloni“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

så till vida sämre som ännu mindre av religion däruti
ingår[1]. Till det ekonomiska säkerställandet måste
även komma en god uppfostran för kvinnan, om
hon skall kunna hålla sig uppe som könsvarelse.

Almquist vänder sig med motvilja bort från
särskilt de tyska köns- och äktenskapsteoretikerna,
dem han påstår helt och hållet predika köttets
evangelium, “sinnesrusets religion, filosofi och
estetik”. En hans samtida och anhängare, förut
nämnde K. V. Bergman, finner hans omdöme
härutinnan vara i det stora hela alltför omilt och
orättvist[2]. Liksom Almquist, utdömer Bergman
både den borgerliga och kyrkliga vigseln samt
varje äktenskap, som icke är grundat på
ömsesidig fysisk och andlig sympati och som icke är
fritt från allt slags kalla ekonomiska beräkningar.

“Vem skall”, säger han, “ej få gifta sig som av hjärtans
grund det vill? Så försvinner åter den snökalla sedlighet,
som träder opp i avhållsamheten, tidigt skola de bekomma
varandra som älska; och flickorna skola ej behöva hysa
misstroende till männen mer än rimligt, ty framför allt skall man
lära sig inse att blott kärlek är kärlek ... Ej så
utomordentligt avlägsen och utopisk bör den tid förefalla oss, då vi
kunna få vara trogna mot oss själva, då det kan tillåtas oss
att älska själar och kroppar i ett i stället för såsom nu är
fallet antingen ensamt en kropp eller ensamt en själ. (Soc.
frågan, s. 94).

Ingen har emellertid hos oss radikalare och
följdriktigare samt i ett ädlare och på samma gång
realistiskt språk analyserat äktenskapets och
kärlekens psykologi än Quiding, den även sig kallande
arbetskarlen Nils Nilsson.

Rosén har förlagt sin miljö-skildring till landet, till en
lant- och bruksegendom i Värmland. Genom sin sånglärare
Alexis har en av godsets unga damer Celestine satts i
tillfälle att läsa tidens modärna litteratur i äktenskapsfrågan:


[1] Almquist, Europeiska missnöjets grunder, Bergska edit.,
s. 228—230.
[2] Bergman, Den sociala frågan, s. 63.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:35:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/holmsosv/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free