Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
295
Selve parket, de flegmatiske, gallaklædte indehavere
af fauteuils kastede sine hatte iveiret og råbte bravo.<
»Min skjønneste drøm er opfyldt, RøJanze har kreeret
Norai Paris«, telegraferede digteren til den franske kunst-
nerinde efter førsteopførelsen i april 1894, medens hans
landsmænd og kunstfæller Epvarp GRrizcG, Jonas Lie
og Fritz THaur.ow under en mellemakt bragte hende
en tak og hilsen i pragtfulde blomster.
Kritikens og publikums holdning har overalt været
stridende; dog kjender jeg få exempler på, at autori-
teterne har grebet ind overfor dette stykke, således
som politiet gjorde i Braunschweig i juni 1895, da
opførelsen der blev forbudt. Derimod har kritiken
på forskjellige steder været meget unådig både i Europa
og i andre verdensdele. Mindst forstående og mest
borneret synes den engelsk-talende verden i Amerika
og Australien at have været. Da mr. CHARRINGTON
og miss ÅCHURCH, som både satte sin kapital og sit
rygte ind på at bringe Issen frem for Londons publi-
kum, efter sin første seier i 1889 gik på turné året
efter til Syd-Amerika og Australien bl. a. med Et
dukkehjem, blev dette stykke i Sydney modtaget med
hånsord, hyl og mjauing af publikum, og en kritiker
i et ledende Melbourneblad skrev følgende fyndige
sætninger: »SHAKESPEARE kan give Igsen 300 år forud
i starten med hensyn til kjendskab til den menneske-
lige natur og alligevel udfordre den norske gentleman
til et travløb; om 300 år vil der ikke findes en stump
igjen af hans falske skabning, medens Desdemona vil
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>