Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra afdelningen. Litteratur och konst - 7. »Det tredje riket»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
uppställa en antik Venus-staty i sin park, så var
detta ingalunda förestafvadt af konstintresse, utan
af ren imitationslust och barnslig nyfikenhet. Peter
den store var ortodox precis lika mycket eller lika
litet som genomsnittsryssen på den tiden.
»Krist och antikrist» är ett snillrikt arbete,
hvars detaljer väcka beundran, men det är ingalunda
fullkomligt eller genomgående originellt. De många
detaljerna undanskymma det väsentliga, och det lider
af samma ästetiska fel som så många andra ryska
konstverk: brist på koncentrering och symmetri.
Perspektivets store mästare Leonardo da Vinci skulle
bestämdt ha haft åtskilligt att anmärka mot
kompositionen. Och inte heller lämnar det någon lösning
på det stora världsproblem, som Merezjkovskij
uppställt. Moskva är icke det tredje Rom, det
drömda framtidsrikets hufvudstad, och med kyrilliska
bokstäfver har svaret ännu ej lämnats på den i
romanen anförda egyptiska trollformeln:
»Himmel ofvan, himmel nedan;
stjärnor ofvan, stjärnor nedan.
Allt, som ofvan är, är nedan.
Om du fattar — lycklig du!»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>